به گزارش اکوایران، نتیجه نوزدهمین حراج اوراق قرضه دولتی توسط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی منتشر شده است. هرساله دولت‌ها با اهداف مختلفی از جمله پوشش کسری بودجه، اقدام به انتشار اوراق مالی می‌کنند.مشاهده می‌شود از ابتدای سال جاری تا تاریخ 15 آذر 1402 مجموعا 89 هزار و 124 میلیارد تومان اوراق بهادار نقدی به فروش رسیده است. 

تسویه دولت با بانکی‌ها و بورسی‌ها تا نیمه آذر

خریداران اوراق( بانکی‌ها و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه) عموما با توجه به میزان سود و سررسید اعلام شده برای اوراق، اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند. دولت‌ها نیز به دلایل سیاسی و اجتماعی، معمولا تمایلی به نکول کردن بدهی خود به خریداران اوراق ندارند و به هرقیمتی که شده، اصل و سود اوراق را در زمان انقضای آن‌ها پرداخت می‌کنند. 

به همین ترتیب مشاهده می‌شود از ابتدای سال جاری تا نیمه اول آذر، 116.6 هزار میلیارد تومان اوراق منقضی شده‌اند که خزانه داری کشور اصل و سود تمامی این اوراق منقضی شده را پرداخت کرده است. به همین ترتیب بعلاوه بر اصل مبلغ اوراق سررسید شده، 33.1 همت نیز بابت سود اوراق پرداخت شده و در مجموع 149 هزار و813 میلیارد تومان به حساب سرمایه‌گذاران واریز شده است. 

البته شایان ذکر است که این درآمدها و هزینه‌ها صرفا مربوط به اوراق نقدی بوده و اسناد خزانه در آن لحاظ نشده است. تفاوت این اوراق با اسناد خزانه این است که علاوه بر عرضه اولیه، امکان معامله با آن‌ها در بازار ثانویه یا عبارت دیگر خرید و فروششان وجود دارد. 

1402091604

خالص برداشت دولت از بازار پول و سرمایه‌

با توجه به اینکه فروش اوراق کارکردی مشابه جمع‌آوری درآمدها دارد و تسویه آن‌ها در زمره هزینه‌های دولت به شمار می‌رود، می‌توان خالص درآمد دولت ناشی از فعالیت در بازار اوراق مشارکت نقدی را به دست آورد. بر همین اساس، چون هزینه‌های دولت یا کل پرداختی بابت اصل و فرع اوراق حدود 149.8 همت بوده اما در مقابل درامدهای آن صرفا 89.1 همت ثبت شده، بنابراین خالص برداشت دولت از بازار اوراق بهادار نقدی حدود منفی 60 هزار و 700 میلیارد تومان رقم خورده است.  

به عبارت دیگر اوراق منتشر شده نه تنها توان پوشش هزینه‌های جدید در سال جاری را نداشته‌اند، بلکه حتی برای تسویه اصل و سود اوراق منقضی شده نیز کافی نبوده است.