به گزارش اکوایران نتایج نوزدهمین سری از حراج اوراق بهادار دولتی منتشر شده است. مطالعات نشان می‌دهد مجموعا در هفته گذشته حدود 6 هزار و 750 میلیارد تومان اوراق بهادار به فروش رسیده که تمامی آن توسط شرکت‌های حقوقی فعال در بازار سرمایه خریداری شده است. 

عدم حضور بانک‌ها در نوزهمین سری حراج اوراق دولتی

به‌طور کلی خریداران اوراق بهادار دولتی، فعالان بورس و بانک‌ها هستند اما بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بانک مرکزی و وزرات اقتصاد، به‌طور کلی در سال جاری بانک‌ها حضور بسیار کمرنگ تری در حراج‌های اوراق دولتی داشته‌اند؛ به گونه‌ای که از کل 19 حراج برگزار شده، بانک‌ها تنها در 6 حراج مشارکت کرده‌اند. برخی از کارشناسان، این موضوع را به مسئله کمبود نقدینگی بین بانک‌ها بی‌ارتباط نمی‌دانند. 

1402091503

انگیزه‌های خرید اوراق برای خریداران

اوراق مالی علاوه بر اینکه برای دولت‌ها به منزله یک منبع مالی عمل می‌کنند که در شرایط کسری بودجه یا حتی مقدم بودن هزینه‌ها بر درآمدها به کمک دولت می‌آیند، می‌توانند مکانی امن برای سرمایه‌گذاری افراد حقیقی و حقوقی فراهم کنند.

 به‌طور کلی سرمایه‌گذاری در این دسته از دارایی‌های مالی، با ریسک بسیار پایینی همراه است چرا که عموما دولت‌ها به دلیل تمایل به حفظ سرمایه اجتماعی یا همان اعتماد عمومی، به هر قیمتی شده بدهی خود به خریداران اوراق را تسویه می‌کنند. خریداران نیز با انگیزه‌های مختلفی همچون کسب سود یا استفاده از امتیازات اوراق دولتی، در حراج‌ اوراق شرکت می‌کنند. 

بر اساس محاسبات، میانگین وزنی نرخ بهره در هفته گذشته معادل 26.16 درصد به دست آمده که در مقایسه با سایر حراج‌ها در سال جاری، به بالاترین میزان خود رسیده است. 

انواع اوراق منتشر شده در هفته گذشته

گزارش وزارت اقتصاد نشان می‌دهد در هفته گذشته 4 نوع اوراق منتشر شده و حدود 2 همت اراد140، تقریبا 1.8 همت اراد144، 2.5 همت اراد145 و کمتر از 400 میلیارد اراد146 به فروش رسیده است.

با توجه به سررسید و سود متفاوت هرکدام از اوراق منتشر شده، مشاهده می‌شود مشتریان در ازای حدود نیم درصد نرخ سود بالاتر، تمایل داشته‌اند که یک سال بیشتر صبر کنند و اوراق با نرخ سود بالاتر و زمان سررسید طولانی‌تر، از محبوبیت بالاتری برخوردار بوده است. این اتفاق می‌تواند حاکی از تصورات مردم درباره وضعیت اقتصادی آینده و طرز نگاه آن‌ها به پیش‌رویشان باشد.