به گزارش اکوایران، نتایج هفدهمین سری از انتشار اوراق نقدی دولتی توسط بانک مرکزی منتشر شده است. اوراق نقدی به آن دسته از اوراق بهاداری گفته می‌شود که قابلیت معامله با آن‌ها در سایر بازارها وجود دارد. 

گزارش‌ها حاکی از غیبت دوباره بانک‌ها در این بازار مهم هستند. سرمایه‌گذاری در اوراق عمدتا امکان کسب سود بسیار کم‌خطر را فراهم می‌کند و همچنین امکاناتی همچون شرکت در عملیات بازار باز یا استفاده از اعتبارگیری قاعده‌مند برای بانک‌ها را نیز فراهم می‌کند. با توجه به اینکه نرخ سود اوراق به‌طور میانگین در هفته‌های گذشته رو به افزایش بوده، کاهش مشارکت بانک‌ها در حراج اوراق دولتی می‌تواند به معنای وجود تنگنای منابع مالی در بانک‌ها باشد. 

020901

نتایج هفدهمین سری انتشار اوراق در سال 1402

هرساله دولت‌ها برای پوشش هزینه‌های خود از سازوکاری به نام انتشار اوراق بهادار استفاده می‌کند که علاوه بر فراهم کردن منابع مالی برای دولت، امکان استفاده از عملیات بازار باز برای بانک مرکزی و کنترل نرخ بهره بین بانکی را نیز فراهم می‌کند. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت درهفته منتهی به 30 آبان سال جاری، هفدهمین سری از انتشار اوراق بهادار خود را به انجام رسانده و طی آن بیش از 7 هزار و 160 میلیارد تومان منابع مالی جذب کرده است، مبلغی که نسبت به حراج‌ سری‌های قبلی عمدتا بالاتر است. بررسی ها نشان می دهد در بین مراحل برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری این سومین رکورد محسوب می شود.

بر اساس داده‌ها سری اوراق منتشر شده در هفته گذشته با نام‌‍‌های اراد 140، اراد142، اراد143 و اراد144 به عرصه حراج گذارده شده‌اند. مشاهده می‌شود ارزش اوراق عرضه شده حدود 17 هزار میلیارد تومان اوراق با نرخ بهره موزون حدود 25.86 درصد بوده و دولت موفق شده تا بیش از 42 درصد اوراق عرضه شده خود را به فروش برساند. گزارش‌ها نیز حاکی از این است که تمامی اوراق دولتی فروخته شده در هفته گذشته، توسط فعالان بازار سرمایه خریداری شده است.