به گزارش اکو ایران، آمار تسهیلات بانکی به تفکیک بانک‌ها که از سوی بانک مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد شرکت دبش سبز گستر در شهریور ماه از چهار بانک تسهیلات جاری و غیر جاری دریافت کرده است. دبش سبزگستر یک بازرگانی چای است که در صنعت چای فعالیت می‌کند. در روزهای اخیر افشا شده که این شرکت بزرگ‌ترین تخلف مالی تاریخ کشور را انجام داده است. مطابق آمار منتشر شده بانک مرکزی این بنگاه اقتصادی تسهیلاتی را از بانک‌های کشور دریافت کرده است. تسهیلات نوعی وام است که بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی یا کسب و کارها اعطا می‌کنند. چای دبش در مجموع تا پایان شهریور سال جاری هزار و 483 میلیارد و 610 میلیون تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده است. 

 بانک‌های اقتصاد نوین، خاورمیانه، ایران زمین و تجارت بانک‌هایی بوده‌اند که نام شرکت دبش در لیست بدهکاران آن‌ها در شهریور ماه به چشم می‌خورد.

چای دبش؛ هم متخلف بزرگ اقتصادی هم بدهکار بانکی

 در روزهای گذشته خبر یک تخلف بزرگ اقتصادی در کشور بحث‌برانگیز شد. شرکت دبش که از واردکنندگان چای به کشور است، 3 میلیارد و 37 میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده اما آن را در مواردی که مقرر بوده به مصرف نرسانده است. طبق این اتهام، این شرکت بخشی از این ارز را صرف واردات چای با کیفیت پایین‌تر کرده و بخشی از آن را در بازار آزاد با قیمت بالاتر به فروش رسانده است. همچنین با بخشی از ارز دریافتی نیز هیچ کالایی وارد نکرده است. 

 در ادامه انتشار اخبار اعداد و ارقام خیره‌کننده تخلف چای دبش به بازداشت مدیرعامل آن منجر شده و سرنوشت این بنگاه را در تعلیق گذاشته است. ردپای بده بستان های مالی این شرکت اکنون در آمار تسهیلات بانکی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نیز به چشم می خورد.

020919

وام هزار میلیاردی دبش از چهار بانک

نام دبش در آخرین آماری که از سوی بانک مرکزی منتشر شده در لیست دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان بانکی دیده می‌شود. به طور کلی اگر بنگاه‌های دریافت‌کننده تسهیلات در موعد سررسید اقدام به پرداخت به موقع آن کنند تسهیلات از نوع جاری خواهد بود. اما اگر از موعد سررسید این تسهیلات دوماه یا بیشتر بگذرد و پرداختی به بانک صورت نگیرد از نوع غیر جاری خواهد بود. اگر مقدار این تسهیلات از حدی بیشتر باشد، بانک‌ها ملزم به گزارش آن به بانک مرکزی هستند و دریافت‌کنندگان این تسهیلات به خصوص از نوع غیر جاری در اصطلاح ابر بدهکاران بانکی نامیده می‌شوند.

 به گزارش بانک مرکزی مقدار تسهیلات غیر جاری شرکت چای دبش در شهریور ماه امسال به مبلغ 94 میلیارد و 331 میلیون تومان می‌رسد. این بنگاه این مقدار تسهیلات را از بانک اقتصاد نوین دریافت کرده و آن را تا پایان شهریور ماه امسال بازپرداخت نکرده است.

 از سوی دیگر این شرکت وام‌هایی نیز از برخی بانک‌ها دریافت کرده که تا شهریور ماه در حال پرداخت و از نوع جاری بوده‌اند اما از سرنوشت آن ها هنوز اطلاعی در دست نیست. بیشترین تسهیلات جاری دبش سبز گستر برابر با 989 میلیارد و 478 میلیون تومان بوده که از بانک اقتصاد نوین دریافت کرده است. همچنین این شرکت از سه بانک خاورمیانه، ایران زمین و تجارت نیز تسهیلات در اختیار داشته است. مبلغ تسهیلات از بانک خاورمیانه برابر با 186 میلیارد و 998 میلیون تومان، از بانک ایران زمین برابر با 129 میلیارد و 443 میلیون تومان و از بانک تجارت برابر با 83 میلیارد و 357 میلیون تومان بوده است. طبق آمار در مجموع بیش از هزار میلیارد تومان وام از سوی این شرکت در یافت شده است. اکنون با وجود سرنوشت نامعلوم چای دبش و شنیده شدن خبرهایی مبنی بر احتمال انحلال آن مشخص نیست تکلیف بدهی‌های این بنگاه به شبکه بانکی به کجا خواهد رسید؟