به گزارش اکوایران؛ غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه روز دانشجو را در اردبیل و در دانشگاه محقق اردبیلی گذراند. در سخنرانی او در جمع دانشجویان، موضوع پرونده فساد ارزی اخیر نیز مطرح شد.

اژه‌ای برای اولین‌بار نام شرکت متخلف در حوزه واردات چای را در جلسه با دانشجویان اعلام کرده و گفته، متاسفانه هم در مورد چای دبش و هم در مورد واردات نهاده‌های دامی تخلف صورت گرفته است.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرده، در مورد ارزش مادی پرونده و اینکه تخلفْ صورت گرفته یا جرم، باید بررسی شود و در نهایت قاضی در این خصوص تصمیم می‌گیرد.

به گفته اژه‌ای، به‌محض اینکه متوجه این اتفاق شدیم از کنار آن نگذشتیم: در مورد نهاده‌های دامی بازرسی کل کشور، دولت و وزارت اطلاعات به جد پیگیری کردند و مصمم بودیم موضوع را پیگیری کنیم.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرده که در مورد پرونده نهاده‌های دامی بعد از کشف موضوع فرآیند به‌طور کلی اصلاح شد. افراد متخلف تحت تعقیب قرار گرفتند، وزیر استعفا داد و قائم مقام وزیر سابق هم برکنار و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

براساس اظهارات اژه‌ای، تاکنون ۸ جلسه از دادگاه نهاده‌های دامی برگزار شده و احتمالا جلسه بعدی جلسه آخر، برای گرفتن دفاع آخر باشد.

اما نکته قابل تاملی که او مطرح کرد این بود که پرونده چای دبش از طریق پرونده نهاده‌های دامی کشف شد.

آلودگی هوا و تهدید به «ترک فعل»

رئیس قوه قضاییه درباره آلودگی هوا نیز اظهار کرده: به مسئولان گفته‌ایم که اگر برای آلودگی هوا کاری نکنید ترک فعل کرده‌اید، به‌جای اینکه مصداقی با یک موضوع برخورد کنیم، نگاهمان را ریشه‌ای کنیم. بستری را که باعث تضییع حقوق عامه شده باید برچینیم.

اژه‌ای گفته، در مورد آلودگی هوا هم سال قبل و هم امسال تهدید کردیم که اگر کاری نکردید و هوا از این بدتر شد می‌گوییم ترک فعل کرده‌اید.

در مطالبه‌گری دشمن را شاد نکنید

رئیس دستگاه قضا در اظهاراتی نیز گفته، در مطالبه‌گری کاری نکنیم دشمن بهره ببرد: از مطالبه‌گری شما دانشجویان واقعا تقدیر و تشکر می‌کنم، با اینکار مسئولیت ما را دو چندان می‌کنید. او اما در ادامه افزود: در مطالبه‌گری کاری نکنیم دشمن بهره ببرد؛ در مطالبه‌گری کاری نکنیم باعث دردسر شود؛ نحوه مطالبه‌گری به‌گونه‌ای باید باشد که به نتیجه و هدف برسیم.

بیایید دادگاه‌ها را علنی کنیم

اژه‌ای بیان کرده که می‌خواهیم مبارزه ما با فساد بدون تبعیض و آشکار باشد، بیاییم تلاش کنیم همه دادگاه‌های ما به غیر از آنچه که قانون اساسی گفته است علنی باشد. دادگاه‌های علنی منافع بسیار بیشتری از معایب آن دارد، اگر برگزاری دادگاه علنی آسیبی هم دارد آسیب آن را برطرف کنیم.