به گزارش اکوایران؛ در اوایل ماه شهریور وزیر اقتصاد گفت که با توجه به اینکه طرح اجاره بهای املاک مسکونی مصوب مجلس هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده، پس از تایید شورای نگهبان افزایش وام ودیعه مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی خواهد شد.

امسال قرار شد وام ودیعه مسکن افزایش پیدا کند تا براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، شهر تهران 2 میلیارد ریال (200 میلیون تومان)، مراکز استان‌ها یک میلیارد و 500 میلیون ریال (150 میلیون تومان)، سایر شهرها یک میلیارد ریال (100 میلیون تومان) و برای روستاها 400 میلیون ریال (40 میلیون تومان) تعیین شد که در سال‌های بعد متناسب با تورم نقطه به نقطه اعلامی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت. 

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه برخط حراج خرده‌فروشی در تاریخ هفتم شهریور اظهار کرده بود که با توجه به اینکه طرح اجاره بهای املاک مسکونی مصوب مجلس هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده، پس از تایید شورای نگهبان افزایش وام ودیعه مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی خواهد شد.

وزیر اقتصاد تاکید کرده بود که دولت نمی‌تواند بدون تاییدیه قانون مصوبه‌ای را اجرا کند.

سرانجام امروز در جلسه یکهزار و سیصد و هفتاد و سومین شورای پول و اعتبار، بار دیگر تسهیلات ودیعه مسکن مطرح شد. 

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی درباره مصوبات این جلسه  گفته، دو مصوبه در خصوص تسهیلات مسکن با توجه به اینکه طرح جهش مسکن ملی در حال انجام است و یکی از اهداف ما در نظام بانکی تامین مالی طرح جهش مسکن می باشد، در این جلسه شورا به تصویب رسید. 

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات ودیعه مسکن از محل منابع موضوع ماده 4 قانون جهش مسکن است با افزایش دو برابری از سقف 400 هزار میلیارد ریال به 800 هزار میلیارد ریال رسید و به تبع ان سقف افزایش تسهیلات فردی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

فرزین اعلام کرده که سقف تسهیلات ودیعه مسکن در شهر تهران از یک میلیارد ریال به دومیلیارد ریال، در مراکز  استان‌ها از 700 میلیون ریال به یک میلیارد و پانصد میلیون ریال و در سایر شهرها از 400 میلیون ریال به یک میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. همچنین تسهیلات ودیعه مسکن که پیش از این در روستاها تعریف نشده بود، مبلغ 400 میلیون ریال تسهیلات ودیعه مسکن در نظر گرفته شد. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش سقف فردی تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به عنوان دومین مصوبه جلسه شورا گفته، بر اساس این مصوبه سقف فردی تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت از دو میلیارد ریال به سه و نیم میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. نرخ سود این تسهیلات نیز 5 درصد در نظر گرفته شده است تا منجر به رونق ساخت و ساز در مناطق روستایی و شهرهای کوچک شود.