به گزارش اکوایران، پرداخت تسهیلات به خانوارهای فاقد مسکن طی یک ماهه آذر بیش از دو برابر شده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی تا پایان آذر ماه امسال به خانوارهای فاقد مسکن بیش از 400 میلیارد تومان وام پرداخت شده است.

در این گزارش آمار دریافت‌کنندگان تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه، خرید یا ساخت مسکن مربوط به خانوارهای فاقد مسکن را که فرزند سوم یا بیشتر آنها از سال 1399 به بعد متولد شده‌اند، منتشر شده است.

به موجب جزء ۳، بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری مقرر شده است به متقاضیانی که فرزند سوم یا بیشتر آنها از یکم فروردین 1399 به بعد متولد می‌شود، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه، خرید یا ساخت مسکن تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شود. این موضوع در اسفند ماه سال گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

سومین گزارش بانک مرکزی در این رابطه نشان می‌دهد تا پایان آذر ماه امسال معادل 2 هزار و 196 فقره وام به ارزش 427 میلیارد و 900 تومان به خانوارهای بدون مسکن پرداخت شده است.

میزان پرداختی تسهیلات به افراد فاقد مسکن در پایان آذر ماه نسبت به پایان آبان ماه بیش از 2 برابر شده است.

در این گزارش نام پنج بانک صادرات، مسکن، تجارت، پست بانک و ملت به عنوان بانک‌های عاملی که این تسهیلات را پرداخته کرده‌اند درج شده است. این پنج بانک عامل از سوی بانک مرکزی تعیین شدند و متقاضیان می‌توانند با مراجعه مستقیم به شعب این بانک‌ها از تسهیلات یاد شده بهره‌مند شود.

photo_2023-12-31_15-49-59

رشد 4 برابری پرداخت وام مسکن در بانک تجارت

بررسی آمارهای منتشره نشان می‌دهد همچنان عمده تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن (ودیعه، خرید یا ساخت) توسط بانک صاردات پرداخت شده است. در حالی که انتظار می‌رود بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی در حوزه مسکن بیشترین فعالیت را داشته باشد و تسهیلات بیشتری را به متقاضیان پرداخت کند، اما در این گزارش نقش بانک صادرات نسبت به دیگر بانک‌ها پررنگ‌تر است.

بر اساس این گزارش، بانک صادرات بیشترین میزان تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن (ودیعه، خرید یا ساخت) را پرداخت کرده، به طوری این بانک تا پایان آذر ماه امسال معادل یک سوم تسهیلات پرداختی را پوشش داده است.

بانک صادرات تا پایان آذر امسال بیش از 141 میلیارد تومان تسهیلات را در قالب 710 فقره وام قرض‌الحسنه مسکن پرداخت کرده است. بعد از صادرات، بیشترین وام‌های پرداختی مربوط به بانک ملت و حدود 133 میلیارد تومان بوده است و بعد از آن هم بانک‌های مسکن، تجارت و پست بانک در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طی بازه مورد اشاره در میان بانک‌های نام برده بیشترین رشد پرداخت تسهیلات نیز مربوط به بانک تجارت بوده، به طوری که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن (ودیعه، خرید یا ساخت) در این بانک در پایان آذر ماه نسبت به پایان آبان ماه امسال بیش از 318 درصد افزایش یافته و به حدود 57 میلیارد تومان رسیده است. بانک ملت نیز با رشد 226 درصدی در جایگاه بعدی قرار دارد.

photo_2023-12-31_15-49-55