به گزارش اکوایران، اعلام غیررسمی آمار مربوط به متغیرهای پولی همچنان ادامه دارد.

بانک مرکزی که متولی انتشار آمارهای اقتصادی از جمله متغیرهای پولی بوده، آخرین گزارشی که از متغیرهای پولی (نقدینگی، پایه پولی و ...) را بر روی تارنمای خود منتشر کرده مربوط به شهریور امسال است و آمار مربوط به ماه‌های پاییز در میان سخنان مسئولان و در محافل و نشست‌های خبری درز کرده که آن هم به صورت ارقام حدودی و نه دقیق، بیان شده است.

در همین راستا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز امروز در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به موضوع مهار رشد افسارگسیخته نقدینگی، رقم رشد نقدینگی جدیدی را بیان کرد که مناقشه برانگیز بود.

رشد نقدینگی در آذر امسال چند است؟

خاندوزی اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما هم به دلیل کم انضباطی های پولی و مالی که در گذشته وجود داشته است با رشد افسار گسیخته نقدینگی مواجه شدیم که این عدد از ۳۹ در سال 1400 به 31 در سال 1401 و 26 در 9 ماهه اول سال 1402 در جهت انضباط بخشی کاهش پیدا کرده است.

اگر سخن خاندوزی را مبنای رشد 9 ماهه نخست نقدینگی در امسال (پایان آذر ماه نسبت به ابتدای سال) قرار دهیم، حجم نقدینگی در پایان آذر ماه برابر با 7 هزار و 985 همت خواهد بود. بر همین اساس رشد نقطه‌به‌نقطه این متغیر تورم ساز در پایان آذر ماه عدد 35.2 درصدی را نشان می‌دهد؛ این در حالیست که رشد نقطه به نقطه نقدینگی در پایان آبان ماه 26.2 درصد بوده است. 

محاسبات نشان می دهد چنانچه رشد 9 ماهه نقدینگی بر اساس گفته خاندوزی 26 درصد باشد، رشد ماهانه این متغیر پولی در آذر حدود 9 درصد بوده که این رقم برای رشد یکماه بعید به نظر می‌رسد.

بنابراین می توان گفت رقم اعلامی وزیر اقتصاد مربوط به رشد 9 ماهه نخست امسال صحیح نباشد و احتمالا منظور خاندوزی از رشد 26 درصدی، رشد نقطه به نقطه نقدینگی در پایان آذر بوده است.

در همین راستا اگر مبنای سخن خاندوزی را رشد نقطه‌به‌نقطه (پایان آذر ماه امسال نسبت به پایان آذر 1401) قرار دهیم، رقمی که اینبار برای نقدینگی در پایان آذر ماه به دست می‌آید برابر با 7 هزار و 441 همت است که این رقم در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته، رشد 9 ماهه 17.4 درصد را نشان می‌دهد

یک منبع مطلع به اکوایران گفته رشد در 9 ماهه نخست امسال حدود 18 درصد برآورد شده که با استناد به این رقم می‌توان گفت رشد 17.4 درصدی محاسبه شده با سخن خاندوزی (با فرض اینکه رقم اعلامی رشد نقطه‌به‌نقطه بوده است) مطابقت دارد و وزیر اقتصاد به اشتباه عنوان «رشد نقدینگی در 9 ماهه اول سال 1402» را به کار برده است.

در مجموع با استناد به آمار و ارقام مورد اشاره می‌توان گفت نقدینگی در پایان آذر ماه امسال به حدود 7 هزار و 440 همت رسیده که نسبت به آذر ماه سال گذشته 26.2 و نسبت به پایان اسفند سال گذشته 17.4 درصد افزایش یافته است. البته با توجه به اینکه جزئیات ترازنامه بانک مرکزی در چند ماه گذشته منتشر نشده، ارقام به دست آمده حدودی است. بهتر است بانک مرکزی ارقام دقیق رشد کل های پولی را هرچه سریع تر در اختیار عموم و کارشناسان قرار دهد تا از این گمانه زنی ها نیز جلوگیری شود.