به گزارش اکوایران، میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مرز 4 هزار همت نزدیک شده است.

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 9 ماهه نخست امسال به بیش از 3 هزار و 800 همت رسیده است.

طی دوره مورد بررسی شبکه بانکی کشور (شامل 29 بانک)، بیش از 12 میلیون فقره وام به ارزش 3 هزار و 861 همت به صاحبان کسب‌وکار و خانوارها پرداخت کرده است.

بزرگترین بانک وام‌ده

بررسی جزییات حاکی از آن است بیشترین میزان تسهیلات پرداختی طی بازه زمانی مورد بررسی مربوط به بانک‌ ملت بوده، به طوری که این بانک طی این دوره بیش از 634 همت وام پرداخت کرده است.

بانک ملت طی 9 ماهه نخست امسال معادل 844 فقره تسهیلات بانکی به ارزش 634 همت پرداخت کرده است.

پس از بانک ملت، بانک‌های تجارت و ملی هرکدام به ترتیب با پرداخت 456 و 437 همت در رتبه‌های بعدی بیشترین وام پرداختی قرار دارند.

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که نیمی از تسهیلات پرداختی کشور از سوی 4 بانک پوشش داده می‌شود.

بر اساس این گزارش 50 درصد از تسهیلات پرداختی کشور  طی 9 ماهه نخست امسال (معادل هزار و 934 همت) توسط چهار بانک ملت، تجارت ، ملی و پاسارگاد پرداخت شده است.

در میان بانک‌های کشور، بانک سرمایه کمترین وام را طی 9 ماهه نخست امسال پرداخت کرده که رقمی معادل هزار میلیارد تومان بوده است.

میزان پرداخت تسهیلات بانک ملت به عنوان بزرگ‌ترین بانک وام‌دهنده طی دوره مورد بررسی بیش از 620 برابر بانک سرمایه بوده است.

یادآور می‌شود میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها متناسب با میزان منابع و سپرده‌های در اختیار و همچنین تعداد شعب بوده و میزان تسهیلات مورد بررسی در این گزارش ملاکی برای مقایسه عملکرد بانک‌ها نیست.

photo_2024-01-09_15-39-34

افزایش دو برابری وام‌های یک بانک دولتی در پاییز

بررسی روند تسهیلات‌دهی بانک‌ها در پاییز امسال نشان می‌دهد بیشترین میزان افزایش مربوط به کشاورزی بوده است.

طی سه ماهه پاییز امسال میزان پرداخت تسهیلات بانکی به طور کلی بیش از 58 درصد افزایش یافته و از 2 هزار و 436 همت در پایان شهریور ماه به بیش از 3 هزار و 861 همت در پایان آذر ماه رسید است.

در میان 29 بانک کشور، بانک کشاورزی با رشد 112 درصدی در صدر افزایش وام‌دهی طی پاییز امسال قرار دارد، به طوری که میزان تسهیلات پرداختی این بانک دولتی از 64.5 همت در پایان شهریور ماه امسال به بیش از 136 همت در پایان آذر ماه رسیده است.

پس از بانک کشاورزی، بیشترین افزایش میزان وام‌دهی در پاییز امسال به دو بانک پست بانک و مسکن اختصاص دارد، به طوری که میزان برای هرکدام به ترتیب برابر با 97 و 82 درصد بوده است.

از سوی دیگر بانکی که کمترین میزان افزایش پرداخت تسهیلات در پاییز امسال را داشته بانک مشترک ایران و ونزوئلا بوده که طی سه ماهه پاییز امشال تنها 19 درصد وام‌های خود را افزایش داده است.

photo_2024-01-10_11-52-02