به گزارش اکوایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد وام‌های درشت‌تر را عموما بانک‌های تخصصی پرداخت می‌کنند.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که شبکه بانکی کشور طی 9 ماهه ابتدایی امسال معادل 3 هزار و 861 همت تسهیلات به صاحبان کسب‌وکار و خانوارها پرداخت کرده‌ است.

بر اساس این گزارش از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، بیش از 12 میلیون و 444 هزار فقره وام به ارزشی بیش از 3 هزار و 861 همت (به طور میانگین هر وام 310 میلیون تومان) از سوی 29 بانک کشور پرداخت شده است.

بررسی جزییات حاکی از آن است بیشترین میزان تسهیلات پرداختی طی بازه زمانی مورد بررسی با رقم 634 همت مربوط به بانک‌ ملت و کمترین میزان تسهیلات پرداختی نیز به بانک سرمایه تعلق دارد که حدود هزار میلیارد تومان است.

پرداخت وام‌های درشت در توان بانک‌های تخصصی

بررسی نحوه وام‌دهی در شبکه بانکی کشور در 9 ماهه نخست امسال نشان می‌دهد وام‌های خرد عموما از سوی بانک‌های قرض‌الحسنه پرداخت شده و وام‌های درشت نیز توسط بانک‌های تخصصی اعطا شده است.

طی دوره مورد بررسی، متوسط میزان هر وام برای کل شبکه بانکی معادل 310 میلیون تومان بوده است؛ اما 16 بانک رقمی بیشتر از میانگین کل را به ثبت رسانده‌اند.

طی این بازه، بیشترین میانگین ارزش هر وام برای بانک توسعه صادارت بیش از دیگر بانک‌ها و معادل 8 میلیارد و 338 میلیون تومان است. این بانک طی 9 ماهه نخست امسال 1633 فقره وام به ارزش 13.6 همت پرداخت کرده است. به بیان دیگر درشت‌ترین وام‌های از سوی این بانک تخصصی دولتی پرداخت شده است.

در همین راستا بانک‌های اقتصادنوین و کارآفرین نیزهر کدام به ترتیب با میانگین ارزش هر وام برابر با 6.5 و 4.7 میلیارد تومان در رتبه‌های دوم و سوم این لیست قرار دارند.

این در حالی است که خردترین وام‌ها نیز طی این دوره از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر پرداخت شده، به طوری که میانگین ارزش هر وام پرداختی در این بانک طی 9 ماهه نخست امسال تنها 51 میلیون تومان بوده است.

photo_2024-01-10_11-52-11