به گزارش اکوایران، بانک­‌های اروپایی در مسیر بازگرداندن بیش از 120 میلیارد دلار به سهامداران پس از نتایج سال 2023 خود هستند، به‌طوری که مزایای افزایش نرخ بهره را به سرمایه گذاران منتقل می­‌کنند.

براساس گزارشی از فایننشیال تایمز، روسای بانک‌های اروپایی برای افزایش ارزش گذاری خود و جلب نظر سرمایه گذارانی که در سال­‌های اخیر به دلیل ممنوعیت سودسهام و مالیات­‌های غیرمنتظره در سراسر این قاره وحشت زده شده‌اند تحت فشار قرار دارند.

طبق داده‌های جمع آوری شده بانک سوئیسی یوبی‌اس، بزرگ‌ترین بانک­‌های اروپایی 74 میلیارد یورو سود سهام و 47 میلیارد یورو بازخرید سهام تعهد کرده‌اند، که 54 درصد نسبت به بازده سرمایه سال گذشته افزایش داشته است و از سال 2007 بی‌سابقه است.

بازخریدها در طول سه سال گذشته بزرگ‌ترین منبع رشد بوده‌اند، به‌طوری که در سال‌های منتهی به 2020 تنها چند میلیارد یورو  بازخرید در سال در 50 بانک بزرگ اتفاق افتاده است.

از آن زمان، بانک‌های اروپایی به دنبال افزایش سریع در نرخ‌های بهره، از سودهای کلان خود برای بازخرید سهام با قیمت‌های سرکوب شده بهره برده‌­اند.

اما سرمایه گذاران با احتیاط از بازگشت سرمایه استقبال کرده‌اند. به گفته یک مدیر سبد دارایی، بانک‌ها نیاز به سود بالا و پایدار دارند، ما سود بالا را داریم، اما در مورد پایداری یک علامت سوال وجود دارد.

بازدهی‌ سرمایه نسبت به چهارسال قبل یک تغییر آشکار محسوب می‌شود، که بانک مرکزی اروپا در زمان شروع همه گیری کووید 19 به وام دهندگان دستور داد تا سود سهام و بازخرید را متوقف کنند؛ تصمیمی که شهرت این بخش را در میان سرمایه گذاران بین المللی خدشه دار کرد.

بانک‌­های اروپایی در طول دوسال گذشته به لطف تفاوت میان بهره‌ای که به سپرده‌ها پرداخت و از وام ها دریافت می‌کنند، که به عنوان درآمد خالص بهره شناخته می‌شود، حدود 100 میلیارد یورو درآمد بادآورده به‌دست آورده‌اند.

درمیان چشم گیرترین اعلامیه‌­های تقسیم سود در سال جاری بانک یونی کردیت ایتالیا، قرار دارد که متعهد شده است 8.6 میلیارد یورو، معادل کل سود خود در سال 2023 را به سرمایه گذاران پرداخت کند. روز دوشنبه بارکلیز نیز متعهد شد 10 میلیارد پوند را در طول سه سال آینده به سهام­‌داران بازگرداند، و استاندارد چارترد روز جمعه اعلام کرد که در مدت مشابه 5 میلیارد یورو را بازخواهد گرداند.

بااین وجود، تحلیلگران هشدار می‌دهند که سطح بازده سهام‌داران سال آینده کاهش خواهد یافت، چراکه بانک‌های مرکزی نرخ بهره را کاهش می‌دهند و وام دهندگان نیز مجبورند به دنبال خطوط درآمدی دیگری باشند.

نهادهای ناظر اروپایی در طول چندسال گذشته نسبت به بازخرید سهام آرام‌تر شده‌­اند، چراکه بانک‌ها سطوح سرمایه قوی‌تری را انباشته‌­اند، با این وجود، همچنان از بازده سهام‌داران که بزرگ‌تر از سود سالانه بانک‌هاست احساس نگرانی می‌کنند.

این ماه، یوبی‌اس اعلام کرد که سود سهام خود را با 27 درصد افزایش به 70 سنت به در هر سهم افزایش می‌دهد و تا یک میلیارد یورو از سهام را در سال 2024 بازخرید خواهد کرد. برنامه بازده سرمایه زمانی که این بانک برای خرید کردیت سوئیس در ماه گذشته موافقت کرد متوقف شده بود.

به گفته یک مدیر سرمایه گذاری، در چند سال اخیر بخش بانکداری اروپا به طور چشم‌گیری سودآوری خود را بهبود بخشیده، ریسک را کاهش داده و پایه سرمایه‌ای خود را به سطوحی بازسازی کرده است که از الزامات نظارتی بسیار فراتر رفته است. با این وجود، به اعتقاد او، درکل این بخش به گونه‌ای ارزش گذاری می‌شود که نسبت به گذشته بدتر شده است، نه بهتر.

بانک سانتاندر اسپانیا و دویچه بانک، بزرگ‌ترین وام دهنده آلمان، هر دو برنامه­‌هایشان برای افزایش بازده سهامداران در هفته‌های اخیر را اعلام کرده‌­اند، درحالی که بانک ایتالیایی مونته دی پاسکی دی سیه‌نا، برای اولین بار در 13 سال اخیر سود نقدی به سهامدارانش می‌دهد.