به گزارش اکوایران، نرخ بهره بازار بین بانکی در سه هفته ابتدایی سال 1403 رو به کاهش گذاشته است و در پی این موضوع مشاهده می‌شود میزان بسط اعتبار توسط بانک مرکزی در دو بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند نیز کاهش یافته است. بر اساس تحلیل‌های کارشناسان بنظر می‌رسد دلیل این موضوع، به عبور کشور از آستانه پایان سال و کاهش فشار کمبود نقدینگی در شبکه بانکی کشور باشد. 

کاهش نرخ بهره در 3 هفته متوالی ابتدایی 1403

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 22 فروردین 1403 معادل با 23.48 درصد اعلام شده است. مشاهده روند تغییرات نرخ بهره در چهار ماه اخیر نشان می‌دهد این نرخ از ابتدای سال 1403 طی 3 هفته اخیر با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. مشاهده می‌شود از 29 اسفند 1402 نرخ بهره از حدود 23.66 درصد به 23.48 درصد در هفته گذشته رسیده است، نرخی که طی 8 هفته اخیر دور از دسترس بوده است. 

این درحالیست که بنظر می‌رسد فشار روی دوش بانک مرکزی از جانب تزریق در بازار باز و اعتباردهی قاعده‌مند به بانک‌ها نیز کاسته شده است. بر اساس بررسی‌ها طی هفته‌های پایانی سال 1402 عمدتا میزان تزریق بانک مرکزی در بازار باز حدود 145 همت بود و کمبود نقدینگی بانک‌ها از سوی اعتباردهی قاعده‌مند بانک مرکزی به شبکه بانکی تامین می‌شد به طوریکه در هفته‌هایی حتی حجم اعتباردهی قاعده‌مند بالغ بر 100 همت اعلام شد.

1403012601

دنده معکوس بانک مرکزی در اعتباردهی قاعده‌مند

در هفته پایانی سال گذشته میزان تزریق اعتبار در بازار باز به 197 همت رسید که در اولین سری اجرای عملیات بازار باز طی سال جاری نیز در 20 فروردین تکرار شد. همین موضوع منجر شد تا میزان بسط اعتبار بانک مرکزی در دو بازار مورد بررسی طی آخرین هفته 1402 به شکل قابل توجهی افزایش یابد. در مقابل طی هفته گذشته بسط پول در بازار باز افزایش و اعتباردهی قاعده‌مند بانک مرکزی کاهش یافت. 

 بنظر می‌رسد بانک مرکزی توانسته با افزایش تزریق اعتبار در بازار باز در دو سری اخیر، بخشی از تقاضای شبکه بانکی به منابع نقد را کاهش دهد. به همین ترتیب قابل مشاهده است نرخ بهره بازار بین بانکی از برخورد عرضه و تقاضای منابع نقد در بازار میان بانک‌ها حاصل می‌شود، احتمالا با کاهش فشار تقاضا همراه شده و منجر به افت نرخ بهره طی سه هفته اخیر شده است.

به‌طور کلی بانک‌ها تامین منابع از طریق بازار باز را به اعتبارگیری قاعده‌مند ترجیح می‌دهند چرا که نرخ بهره این شکل از اعتبارگیری، معادل با 23 درصد و نرخ بهره اعتبارگیری قاعده‌مند درحال حاضر معادل با 24 درصد است. 

در این شرایط قابل مشاهده است که علاوه بر افزایش تزریق در بازار باز و کاهش اعتباردهی قاعده‌مند، نرخ بهره بین بانکی نیز برای 3 هفته متوالی کاهشی بوده است که بر مبنای استدلال برخی از کارشناسان احتمالا به گذر کردن شبکه بانکی از بحبوحه پایان سال وبستن حساب‌ها مربوط است.