به گزارش اکوایران و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی؛ علی طرزعلی، معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در خصوص روند تامین ارز در سال جاری گفت: از ابتدای سال تا یکم اردیبهشت ماه 3 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی، ‌خدمات،‌تجهیزات صنعتی و سایر موارد تامین ارز از سوی بانک مرکزی انجام شد.

وی گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ 28500 تومان 621 میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ 41 هزار تومان مبلغ یک میلیارد و 744 میلیون دلار و برای خدمات 539 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی 548 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 73 میلیون دلار و در مجموع 621 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران ضمن تاکید به آمار مدیرعامل مرکز مبادله که در 1 اردیبهشت نیز به آن اشاره کرده بود، افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل 398 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل 134 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 112 میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل 88 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» 155معادل  میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب 165، 26، 126، 91 و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان فروردین ماه سال جاری دریافت کرده‌اند. 

علاوه بر این گروه‌ها، 861 میلیون دلار ارز نیمایی و 130 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

وی در پایان گفت: طی 18 مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تاکنون 2461 کیلوگرم طلا به فروش رسیده است. همچنین 19 مرحله حراج در روز 2 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد.

خبر مرتبط
چه خبری ریزش قیمت‌ دلار را متوقف کرد؟

معامله‌گران دلاری چپ و راست شدند/ حباب طلای آبشده منفی شد/ درهم دو روز از دلار جا می‌ماند/ حباب سکه دوباره ۷ میلیونی شد/ کدام خبر دل بازار را لرزاند؟

همچنین در روز 1 اردیبهشت ماه نیز علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، عنوان کرد: در سه هفته اول سال یک میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار،‌ در هفته قبل ۹۸۰ میلیون دلار و از اول سال تا کنون ۲ میلیارد و ۷۷۲ میلیون دلار ارز برای تجارت تامین شد.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالای اساسی و دارو در ۳ هفته اول ۳۹۲ میلیون دلار، هفته قبل ۲۲۹ میلیون دلار و از اول سال تاکنون ۶۲۱ میلیون دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان تامین شد.

سعیدی افزود: در مرکز مبادله برای کالاهای تجاری در ۳ هفته اول سال ۹۲۶ میلیون دلار،‌ در هفته پایانی فروردین ۶۰۵ میلیون دلار و از ابتدای سال یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار تامین ارز شد.

به گفته وی، ارز واردات در مقابل صادرات در ۳ هفته اول فروردین ۳۹۶ میلیون دلار، در هفته پایانی فروردین ۱۳۱ میلیون دلار و از ابتدای سال ۵۲۷ میلیون دلار تامین شد. همچنین در بخش خدمات در ۳ هفته اول ۷۸ میلیون دلار،‌ در هفته پایانی فروردین ۱۵ میلیون دلار و از ابتدای سال تاکنون ۹۳ میلیون دلار تامین ارز شد.

مدیرعامل مرکز مبادله بیان کرد: در مجموع ۲ میلیارد و ۵۸ میلیون دلار ارز صنایع تامین شده است. تامین ارز صنایع به دو صورت نیمایی و توافقی بوده است. صنایع حمل و نقل و خودرو با ۴۶۳ میلیون دلار و صنایع معدنی با ۲۲۲ میلیون دلار ارز نیمایی و توافقی بیشترین میزان ارز را دریافت کردند.

وی ادامه داد: تامین ۶۹ درصد نیازهای وارداتی صنایع مختلف کشور با دلار ۴۱۰۰۰ هزار تومان(ارز نیمایی) صورت گرفته است. ۲۷ درصد واردات که مربوط به کالاهای اساسی و داروست، با نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین می‌شود. نیازهای بخش خدمات هم، که حدود ۴ درصد است، با نرخ ۴۳ هزار تومان تامین می‌شود. میانگین وزنی ارز تامین شده نیز عدد ۳۷۵۰۰ تومان را نشان می‌دهد.