به گزارش اکوایران، طی هفته گذشته علی‌رغم اینکه مجموع تزریق اعتبار در عملیات بازار باز و اعتباردهی قاعده‌مند به شبکه بانکی از حدود 207 همت به 220 همت رسیده است، نرخ بهره بین بانکی افزایش یافته و رقم 23.56 درصد را به ثبت رسانده است. این موضوع می‌تواند به معنای رشد مجدد نیاز بانک‌ها به اعتبارات در سال 1403 باشد. 

بازار بین بانکی یا شبانه چیست؟ 

همانطور که اشخاص حقیقی می‌توانند از بانک‌ها استقراض کنند و در مقابل اصل تسهیلات را به همراه نرخ سود آن به بانک مورد نظر بازگردانند، اشخاص حقوقی خصوصا بانک‌ها نیز می‌توانند از یکدیگر استقراض کنند. 

بستر جابه‌جایی منابع مالی بین بانک‌ها در بازاری به نام بازار شبانه یا بازار بانکی ایجاد شده است. در این سازوکار بانک‌ها می‌توانند برای 24 تا 48 ساعت منابع مالی مازاد خود را به بانک‌های دچار کسری منابع قرض دهند و در مقابل نرخ بهره آن را دریافت کنند که به‌صورت خودکار از برخورد فشار عرضه و تقاضای منابع مالی تعیین می‌شود. 

بر اساس سازوکار ایجاد شده توسط بانک مرکزی، درحال حاضر نرخ بهره بین بانکی در حدود 23 تا 24 درصد درحال نوسان است. زمانیکه سیاستگذار پولی بخش بیشتری از تقاضای بانک‌ها به منابع مالی را تامین کند، فشار تقاضا نیز در بازار بین بانکی کاهش یافته و نرخ بهره تعادلی کاهش می‌یابد. 

افزایش نرخ بهره شبانه علی‌رغم بسط اعتبارات توسط بانک مرکزی

به‌طور کلی نرخ بهره بازار بین بانکی مهمترین هدف میانی سیاستگذار پولی برای کنترل تورم و حفظ ثبات در جامعه است به همین ترتیب تغییرات آن اهمیت دارد. مشاهده می‌شود نرخ بهره بازار بین بانکی در هفته منتهی به 26 اردیبهشت 1403 معادل 23.56 درصد رقم خورده که نسبت به هفته گذشته‌ خود با نرخ 23.5 درصد، افزایش پیدا کرده است. 

این درحالیست که میزان تزریق اعتبار توسط بانک مرکزی در دو بازار باز و اعتباردهی قاعده‌مند به بانک‌ها از 207 همت در هفته‌های گذشته به 220 همت افزایش پیدا کرده است، اتفاقی که انتظار می‌رود منجر به کاهش نیاز بانک‌ها به منابع بین بانکی شود. این درحالیست که در همین مقطع زمانی نه تنها نرخ بهره کاهش پیدا نکرده، بلکه از 23.5 به 23.56 درصد افزایش یافته است. 

1403022901

فراز و فرود نرخ بهره از زمستان سال گذشته تا کنون

به‌طور کلی نرخ بهره بین بانکی از زمستان سال گذشته تا پایان سال درحال افزایش بوده است و حتی علی‌رغم تزریق بیش از 330 همت در دو بازار باز و اعتباردهی قاعده‌مند، به بیش از 23.65 درصد در پایان سال 1402 رسیده است. در مقابل از ابتدای سال جاری نه تنها نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کرد، بلکه میزان نیاز بانک‌ها به بسط پولی در بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند از بانک مرکزی نیز تا حدود 200 همت در هفته کاهش پیدا کرد. 

بنابراین مشاهده می‌شود برخلاف شرایط ثابت بسط پولی و روند نزولی نرخ بهره از ابتدای سال جاری، در هفته گذشته هم نرخ بهره و هم بسط پولی در بازار باز و اعتباردهی قاعده‌مند به شبکه بانکی افزایش پیدا کرده است.