به گزارش اکوایران به نقل از ایرنا، براساس قانون بودجه بانک مرکزی مکلف است اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط را به تفکیک هر یک از اشخاص شامل میزان پرداختی نرخ سود مدت بازپرداخت دوره تنفس وضعیت بازپرداخت و نوع و میزان وثیقه را سه هفته بعد از پایان هر فصل منتشر کند.

طبق قانون بودجه اطلاعات بنگاه‌داری بانک‌ها هم باید ظرف همین مدت به روز رسانی شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به درگاه بانک مرکزی و رفتن به بخش آمار و داده‌ها، قسمت «تسهیلات کلان جاری» و «تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» اطلاعات مربوطه را مشاهده کنند.

پیشینه شفاف‌سازی تسهیلات بانکی

موضوع شفاف‌سازی تسهیلات بانکی در ایران در سال‌های اخیر به یکی از مسائل کلیدی و مورد بحث در حوزه سیاست‌های پولی و بانکی تبدیل شده است. هدف از این سیاست، افزایش شفافیت در ارائه تسهیلات بانکی، جلوگیری از اعطای وام‌های کلان به افراد و نهادهای خاص و مبارزه با رانت و فساد در سیستم بانکی است. این تلاش‌ها در پاسخ به نگرانی‌های عمومی و نهادهای نظارتی در مورد توزیع ناعادلانه منابع بانکی و سوء‌استفاده‌های احتمالی صورت گرفته است.

در جریان تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۱، مجلس شورای اسلامی با وضع یک مصوبه مترقی در بند «د» تبصره ۱۶ قانون بودجه، تکالیفی را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی درخصوص شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات تعیین کرد تا شفافیت بانکی با یک الزام اجرایی صریح و عملیاتی محقق گردد.

بر اساس این مصوبه اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط پس از هر فصل منتشر می شود. این اطلاعات شامل مواردی چون میزان تسهیلات پرداختی، نرخ سود، مدت بازپرداخت، وضعیت بازپرداخت و وثایق است.