به بهانه ایجاد مثلث نزولی در شاخص کل پیش بینی بورس فردا را با بررسی این الگو شروع می‌کنیم. تکنالیست‌هایی که با الگوهای کلاسیک کار می‌کنند این موضوع را این گونه مطرح می‌کنند که در صورت تایید الگوی مثلث نزولی شاهد افت قیمت‌ها به اندازه قاعده مثلث هستیم که آن را به عنوان هدف اول در نظر می‌گیرند و هدف دوم این الگو را موج قبل از الگو می دانند و این طور بیان می‌کنند که قیمت‌ها می تواند به اندازه موج قبل از تشکیل الگو افت داشته باشند.

این دو هدف جزء اهداف پر تکرار الگوی مثلث نزولی است اما کدام یک از این اهداف نقطه پایان برای شاخص کل بورس تهران خواهد؟

از سوی دیگر از الیوت برای موج شماری موج‌ها استفاده می‌کنیم که البته در این مدل به موج شماری اصلاحی اکتفا می‌کنیم همانطور که در تصویر پائین هم می‌بینید شاخص توانسته است در اصلاح موج صعودی قبلی خود تعداد 4 موج را تشکیل بدهد و در صدد تشکیل موج پنجم از پنج موج ، موج شماری الیوت است.

نکته‌‌ی جالب توجه این است که در موج های زوج همیشه یک رفتار قابل تکرار دیده می‌شود اگر به موج شماره 2 دقت کنید خواهید دید تنها با یک نوسان همراه بوده و به اصطلاح یک موج ساده تشکیل داده است.

اما در موج شماره 4 شاهد هستیم که شاخص با نوساناتی همراه شده است که اصلاحا به عنوان موج پیچیده در بین اهالی فن شناخته می‌شود.

 حالا نکته جذاب اینجا است که اگر موج شماره 2 ساده باشد موج شماره 4 پیچیده است و اگر موج شماره 2 پیچیده باشد موج شماره 4 ساده است و این یکی از راه هایی است تا متوجه شویم موج شماری که انجام داده‌ایم درست است و موج‌ها خوب تشخیص داده‌ایم.

به هر حال 4 موج تشکیل شده است و حالا در موج پنجم قرار داریم و در همین حوالی باید انتظار برگشت شاخص را داشته باشیم اما این عدد دقیقا روی چه نقطه‌ای بر می‌گردد و میزان احتمال ادامه دار بودن افت شاخص چقدر است؟ سعی می‌کنیم حالت‌های محتملی که برای شاخص وجود دارد را مطرح کنیم تا برای تحلیل و بررسی‌ها چیزی از قلم نیفتد.

در ضمن نباید به دلیل جذاب بودن تحلیل نموداری از قافله تحلیل گران بنیادی عقب ماند چرا که در اکثر موارد شاهد تحمیل-تحلیل روی نمودار‌ها هستیم تا اینکه شاهد تحلیل روی نمودارها باشیم که این اتفاق ممکن است برای اهالی بنیادی نیز رخ بدهد.

نرخ دلار بازار آزاد ، نرخ دلار نیمایی و نرخ بهره ، قیمت‌های کالاها در بازارهای جهانی، وضعیت طرح‌های توسعه شرکت‌ها و میزان فروش و سود آوری شرکت ها از جمله مواردی است که باید مدنظر داشت و به بررسی آنها بپردازیم و تکنیکال در مرحله آخر قرار دارد، تا نشان دهد تنها چیزی که ثابت می‌ماند، تغییرات است.

8888888888888888


گزارش بورس یکشنبه 20 شهریور 1401