به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص کل بورس پنجمین روز نزولی را پشت سر گذاشت. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 14 شهریور- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل 6 هزار و 70 واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن 2 هزار و 544 واحد نزول کرد. شاخص کل فرابورس نیز 106 واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 157 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 494 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 24 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 76 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت حمل و نقل پتروشیمی (حپترو)، شرکت‌ سرمایه گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) و شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال (زمگسا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) و شرکت آ س پ (آ.س.پ) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای سخزر (شرکت سیمان خزر)، وتوس (شرکت توسعه شهری توس گستر) و تایرا (شرکت تراکتورسازی ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) ، شرکت قند شیروان (قشیر) و شرکت عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

پیش بینی بورس

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی 10 میلیارد تومانی بسته شد. در معاملات یکشنبه 42 نماد صف خرید داشتند و 70 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید به 150 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 223 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 40 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 50 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

سهم‌های پرتقاضا

در پایان معاملات نماد فمراد (شرکت آلومراد) با صف‌ خرید 13 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از فمراد، نمادهای گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و فنورد (شرکت نورد و قطعات فولادی) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد بکهنوج تعلق داشت که ارزش آن 17 میلیارد تومان بود. پس از بکهنوج، نمادهای ثاباد، سکرد، سنیر و درازی بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

روز یکشنبه بازار سهام در مدار نزولی حرکت کرد. شاخص به کف سال رسید و دو سوم نمادهای بازار قرمزپوش بودند.  فارس، میدکو، حکشتی، وبملت، کچاد، وپاسار و وپارس نمادهای بزرگ بورس بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند.

همچنین برای دوازدهمین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد. گروه‌های شیمیایی و بانکی بیشترین خروج پول را داشتند و نمادهای وپاسار، بپاس، حکشتی، میدکو، تفارس، شستا، قشرین، فملی، های‌وب و ثنور بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار را داشتند.  

بنابراین پس از ریزش سنگین روز شنبه و از دست رفتن کانال 1.4 میلیونی، دیروز هم شاخص ریزش کرد و به مرز یک میلیون و 390 هزار واحد رسید. روندهای درونی بازار همگی حاکی از میل به نزول دارند. به طوری که ناظران روند نزولی بورس در روزهای اخیر را واکنش بازار سهام به بن‌بست در مذاکرات برجامی تلقی می‌کنند. بورس نبض اقتصاد است و نماگری است که روزانه نسبت به تحولات اقتصادی و سیاسی واکنش نشان می‌دهد.

در بازار ارز نیز پس از بیانیه قدرت‌های اروپایی علیه ایران، قیمت دلار روند صعودی پیدا کرد. به نظر می‌رسد فعالان بازار ارز نیز همچون معامله‌گران بورس تهران چشم انداز تیره و تاری را برای آینده اقتصاد ایران می‌بینند. 

شکسته شدن مرز یک میلیون و 390 هزار واحد در معاملات امروز بر حجم سمت عرضه بازار خواهد افزود و فضای روانی بازار را منفی‌تر خواهد کرد.

در چنین شرایطی روز گذشته، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، گفت «دولت تنها عامل اثرگذار بر بازار نیست»، وی همچنین بی‌اعتمادی به بازار سهام را رد نکرد و گفت « موضوع بی‌اعتمادی مسئله‌ای است که اکنون بازار از آن رنج می‌برد، این معضل از دولت قبل در بازار وجود داشت و کماکان ادامه دارد.» 

این در حالی است که عواملی چون محدودیت تأمین برق صنایع در تابستان، وصع عوارض صادرات و بالا رفتن نرخ بهره از اصلی‌ترین علل ریزش بازار و بی‌اعتمادی سهامداران و معامله‌گران به بازار است. به علاوه همه این عوامل ریشه در تصمیمات دولت دارند. 

پیش بینی بورس