به گزارش اکوایران، بانک خاورمیانه با نماد وخاور هفتمین نماد صنعت بانکداری بورس تهران از نظر ارزش بازاری است. در حال حاضر ارزش بازاری سهام بانک خاورمیانه نزدیک به 14 هزار میلیارد تومان می باشد. نماد وخاور یکی از 5 نماد صنعت بانکداری بورس تهران بود که فصل بهار را با رشد قیمت پشت سر گذاشت. مجمع بانک خاورمیانه در انتهای تیر ماه برگذار شد و 20 تومان سود نقدی به ازای هر سهم وخاور پرداخت شد. عملکرد مالی بانک خاورمیانه در سال گذشته نشان از رشد سودآوری و نزدیک‌تر شدن این بانک به معافیت مالیاتی دارد. صنعت بانکداری در ماه های اخیر تحت تأثیر خبر های زیادی بوده و تراز شاخص این صنعت نیز فراز نشیب زیادی را طی کرده است. سهام های بانکی بورس تهران در هفته های اخیر درگیر اصلاح روند صعودی مرداد ماه بوده اند و این روز ها با کاهش قیمت پیش آمده از ارزش و حجم معاملات روزانه آن ها کاسته شده و به اصطلاح در رکود معاملاتی قرار دارند.

عملکرد مالی بانک خاورمیانه از ابتدای سال 99

صورت های مالی سال 1400بانک خاورمیانه نشان می دهد که خالص درآمد تسهیلات این بانک رشد 33 درصدی را در سال قبل داشته است. خالص درآمد تسهیلات از هزار و345 میلیارد تومان به هزار و790 میلیارد تومان افزایش یافته که نشان از افزایش 445 هزار میلیارد تومانی درآمد تسهیلات این بانک در سال قبل دارد. خالص درآمد کارمزد های بانک خاورمیانه در سال قبل رشد 37 درصدی داشته اما در خالص سود مبادلات ارزی سال 1400 به نسبت سال 99 کاهش 40 درصدی را شاهد هستیم.

در ارتباط با هزینه ها، بانک خاورمیانه هزینه مالی زیادی در سال های گذشته نداشته ولی هزینه های اداری و مطالبات این بانک در سال اخیر به ترتیب رشد 28 درصدی و کاهش 3 درصدی داشته است. نکته قابل توجه دیگر در صورت مالی سال 1400 بانک خاورمیانه کاهش 83 درصدی مالیات بر درآمد این بانک بوده که می توان این کاهش را دلیل اصلی رشد 11.3 درصدی سود خالص بانک خاورمیانه در سال قبل دانست زیرا کاهش مالیات بر درآمد در سال قبل 233 میلیارد تومان بوده و رشد سود خالص در این سال 205 میلیارد تومان است. سود خالص سال 99 برای این بانک هزار و 816 میلیارد تومان به ثبت رسیده بود اما در سال 1400 به دو هزار و 21 میلیارد تومان رسیده است.

عملکرد مالی وخاور سالانه06.22

صورت مالی سه ماهه سال 1401 برای سهامداران وخاور خبر های خوبی را به همراه داشت. خالص درآمد تسهیلات در این فصل به نسبت سه ماهه سال قبل رشد 63 درصدی داشته، همچنین خالص درآمد کارمزد ها و سود مبادلات ارزی به نسبت بهار 1400 به ترتیب رشد 72.6 درصدی و 74.2 درصدی را تجربه کرده است. از طرف دیگر هزینه های اداری بانک خاورمیانه در بهار امسال رشد 31.3 درصدی داشته و هزینه مطالبات مشکوک الوصول نیز افزایش 167 درصدی را تجربه کرده است.

در صورت مالی فصل بهار نیز مشابه صورت مالی سالانه این بانک، مالیات بر درآمد تأثیر گذاری زیادی داشته است اما این بار با افزایش 267 درصدی به نسبت بهار 1400 باعث کاهش سود خالص سه ماهه اول امسال شده است. با وجود افزایش مالیات و هزینه ها در این سه ماهه، رشدی که در خالص درآمد های بانک خاورمیانه به وجود آمد، باعث شده تا شاهد افزایش 65 درصدی در سود خالص این فصل به نسبت بهار سال قبل باشیم. سود خالص بانک خاورمیانه در بهار سال 1400 نزدیک به 288 میلیارد تومان بوده و با رشد 186 میلیارد تومانی، در سه ماهه امسال به 474 میلیارد تومان رسیده است.

عملکرد مال وخاور سه ماهه 06.22

روند درآمدزایی بانک خاورمیانه در 17 ماه اخیر    

درآمدهای ماهانه بانک خاورمیانه با سایر بانک های بورسی تفاوت خاصی دارد. این بانک فرای درآمد تسهیلات اعطایی منبع اصلی درآمدی دیگری نیز تحت عنوان سود سرمایه گذاری ها دارد که در مقایسه با بانک های دیگر، درصد بهره مندی وخاور از این منبع درآمدی بسیار بیشتر است. در مقایسه عملکرد ماهانه این بانک، مشابه بانک های ملت، پاسارگاد، دی، اقتصاد نوین و تجارت تنها از درآمد تسهیلات اعطایی استفاده کردیم زیرا سود سرمایه گذاری ها برای بانک خاورمیانه در ماه های متفاوت یکسان است و روندی را برای تحلیل شکل نمی دهد. وخاور در سال 1400 بیش از 4 هزار و 790 میلیارد تومان درآمد اعطای تسهیلات داشته است و در 5 ماهه ابتدایی سال گذشته نیز هزار و 995 میلیارد تومان درآمد تسهیلات داشته است.

در 5 ماهه ابتدایی سال جاری درآمد تسهیلات وخاور به 2 هزار و 185 میلیارد تومان رسیده که نشان از رشد 9.5 درصدی به نسبت 5 ماهه سال قبل دارد. در مقایسه ماه به ماه درآمد تسهیلات مشاهده می کنیم که بیشترین رشد را فروردین ماه به نسبت فروردین 1400 با 17 درصد افزایش به ثبت رسانده و در تمام 5 ماه درآمد تسهیلات بیشتر از ماه مشابه سال قبل است. در کمترین حالت نیز تیر ماه با رشد 6 درصدی به نسبت تیر 1400 قرار دارد. ثبات روندی که در درآمد زایی بانک خاور میانه به چشم می خورد باعث شده تا احتمال نزولی شدن درآمد تسهیلات در ماه های آتی به شدت کاهش بیاید و به توان این روند رو به رشد ملایم را در درآمدزایی همراه با احتمال بالا برای تکرار شدن در ماه های آتی در نظر گرفت. در صورتی که نظر مدیر عامل بانک خاورمیانه مبنی بر ایجاد معافیت مالیاتی در سال جاری به وقوع به پیوندد می توان رشد خوبی را برای سود خالص سال 1401 و جهش ارزش بنیادی این بانک پیش بینی کرد.

درآمد ماهانه وخاور06.22

مجمع عمومی بانک خاورمیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه بانک خاورمیانه با مشارکت حداکثری سهامداران برگزار شد و در این مجمع با تصویب صورت‌های مالی، سود قابل تقسیم هر سهم 20  تومان تصویب شد و در مجموع 500 میلیارد تومان به عنوان سود پرداخت خواهد شد. در پاسخ به سوال سهامداران عنوان شد: «تجدید ارزیابی را قبول نداریم چرا که ریسک را بالا می‌برد. در یک صورت می‌توان از بخش املاک ارزش دارایی‌ها را افزایش داد این است که املاک را فروخت و درآمد آن را به دارایی‌های شرکت اضافه کرد. سرمایه شرکت طی این سال‌ها از طریق درآمدهای نقدی صورت گرفته است. با راه‌اندازی بخش دیجیتال بانک نیاز زیادی به افزایش شعب نیست. به مرور شعب خود را در مراکز استان‌ها افزایش می‌دهیم، اما فشاری نخواهیم آورد. بسیاری از کشورها و بانک‌ها برای مقابله با تورم نرخ بهره را بالا برده‌اند. ما نرخ بهره را پایین نگه داشته‌ایم و دستور می‌دهیم که بانک‌ها باید سقف 18 درصد را رعایت کند. افزایش سرمایه در دراز مدت به نفع بانک است، امسال اولین سالی است که هم‌زمان با افزایش سرمایه، از معافیت‌های مالیاتی استفاده می‌کنیم و امیدوارم که امسال مشمول شناخته شویم و به سال آتی موکول نشود. به ترتیبی که لیست بدهکاران بانکی منتشر شده، لیستی نداریم، تضامین لازم برای وام ها اخذ شده است. هیچ وامی بالاتراز 20 درصد سرمایه بانک پرداخت نکردیم.»

 بازدهی ماهانه نماد وخاور در یکسال گذشته

سهام بانک خاورمیانه در انتهای تیر ماه به دلیل برگزاری مجمع بسته شد و پس از بازگشایی، گپ قیمتی سود نقدی پرداخت شده درقیمت این سهام به وجود آمد. به همین دلیل برای بهتر مشخص شدن بازدهی قیمتی سهام این وخاور، بازدهی قیمتی این نماد را نسبت به پرداخت سود نقدی تعدیل کرده ایم. سهام بانک خاورمیانه در شش ماهه دوم سال 1400 بازدهی منفی داشت و قیمت این سهم پس از طی کردن 4 ماه نزولی و دو ماه صعودی، فصل پاییز و زمستان را با بازدهی منفی 5.2 درصد به پایان رساند. سهام وخاور در بهار امسال بازدهی مثبت داشت و  رشد قیمتی 2 درصدی را در ادامه روند اسفند سال گذشته تجربه کرد. اصلاح تیر ماه بورس تهران به دلیل نزدیک بودن مجمع وخاور بر سهام بانک خاورمیانه تأثیر گذار نبود و سهام این بانک بر خلاف سایر نماد های صنعت بانکداری افزایش قیمت 6.3 درصدی را تجربه کرد. مرداد ماه صنعت بانکداری به وسیله افشای اخبار برجامی جان تازه ای گرفت و به عنوان یک صنعت ریالی بازار سرمایه مورد حمایت سهامداران خرد قرار گرفت اما سهام وخاور به دلیل بازگشایی بعد از مجمع، تا انتهای این ماه تنها 1درصد رشد قیمتی داشت. با کاهش هیجانات برجامی در پایان مرداد، تغییر روند معاملاتی در شروع شهریور ماه شکل گرفت و صنعت بانکداری وارد یک اصلاح سنگین شد به شکلی که تا امروز این اصلاح ادامه دارد.به دلیل رشد کم نماد وخاور در مرداد ماه، قیمت این سهام بانک تا 21 شهریورماه 3.9 درصد کاهش یافته و در مجموع، بازدهی تعدیل شده شش ماهه سال جاری را به 8.9 درصد و بازدهی تعدیل شده یکسال اخیر وخاور را به 4 دهم درصد رسانده است.

بازدهی وخاور06.22