نماد فولاد خوزستان بزرگترین عرضه کننده محصولات نیمه نهائی فولادی (اسلب، بلوم و بیلت) و دومین قطب تولید فولاد خام کشور و یکی از بنگاه های پیشروی اقتصادی است. این شرکت با 3 کیلومتر مربع مساحت، در مجاورت شهر اهواز، مرکز استان خوزستان در جنوب غربی کشور، واقع شده است. 

فولاد خوزستان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی است که در تاریخ  1366/11/13  در اداره ثبت تهران به ثبت رسیده و در 12 فروردین سال 1368 افتتاح شده است.

زنجیره فولاد در فولاد خوزستان به این صورت است که سنگ آهن پس از استخراج از معدن و انجام عملیات تغلیظ (کنسانتره سازی) در محل معدن، از طریق جاده ، راه آهن و یا دریا و یا ترکیبی از روش های حمل به واحد انباشت و برداشت منتقل و از طریق نوار نقاله به کارخانجات گندله سازی منتقل شده و به گلوله های کوچکی به نام گندله تبدیل می‌شود. گندله‌ها بعد از انجام عملیات پخت، در کوره احیاء مستقیم با استفاده از گازهای احیائی که از ریفرمرهای گاز طبیعی به دست می‌آیند، احیاء می‌شوند. محصول این عملیات آهن اسفنجی نام دارد که در کوره‌های قوس الکتریکی (در بستری از قراضه مذاب)  ذوب شده و پس از پالایش و آلیاژسازی به فولاد مذاب تبدیل می‌شود. فولاد مذاب تهیه شده توسط ماشین های ریخته گری مداوم به بیلت، بلوم و اسلب تبدیل می‌شود. اگر زنجیره ارزش صنعت فولاد را شامل 6 مرحله بدانیم، محدوده فعالیتهای شرکت فولاد خوزستان در این زنجیره شامل 3 مرحله فرآوری سنگ آهن،آهن سازی و فولادسازی خلاصه می‌شود.

فخوز

فخوز

ارزش فولاد خوزستان در حال حاضر در بازار بورس اوراق بهادار تهران و در  تابلوی اصلی بورس حدود 45 هزار و 490 میلیارد تومان است.

مجموع فروش این شرکت در 5 ماهه نخست سال 1401 حوالی 18 هزار میلیارد تومانی می‌شود که فاصله چندانی با فروش در مدت مشابه سال قبل ندارد این شرکت در 5 ماهه سال 1400 مبلغ فروش ماهانه حوالی 17 هزار و 800 میلیارد تومانی داشته است.

در خصوص نرخ فروش محصولات این شرکت باید گفت که نرخ گندله این شرکت از ابتدای سال تا مرداد ماه با افت همراه بوده است. به طوری که هر تن گندله این شرکت در فروردین ماه سال جاری روی رقم 3 میلیون 600 هزار تومانی مورد فروش قرار گرفته است اما این نرخ در مرداد ماه سال جاری به رقم 2 میلیون 500 هزار تومان به ازاء هر تن رسیده است.

آهن اسفنجی این نماد از تنی 9 میلیون 500 هزار تومان در ابتدای سال به تنی 8 میلیون تومان در مرداد ماه رسیده است و اسلب هم که در حوالی 14 میلیون تومان به ازای هر تن معامله می‌شد تقریبا می‌توان گفت بدون تغییر در همان محدوده 14 میلیون تومانی قرار دارد.

فخوز بهای تمام شده خود را از 13 هزار و 874 میلیارد تومان فصل زمستان به 8 هزار و 856 میلیارد تومان برای بهار 1401 کاهش داده است تا در نهایت سود خالص خود را از عدد 1 هزار و 980 میلیارد تومانی زمستان سرد 1400 به عدد 3 هزار میلیارد تومانی برای بهار سبز 1401 برساند.

با نگاهی به صورت وضعیت مالی این نماد می‌بینیم که فخوز دارایی جاری و غیر جاری خود را در فصل بهار افزایش داده است  و همچنین شاهد افزایش در میزان بدهی نسبت به سال 1400 در این شرکت هستیم و شرکت با افزایش حدود 3 هزار میلیارد تومانی سود انباشته خود را به عدد 15 هزار 386 میلیارد تومانی رسانده است.

گروه توسعه اقتصادی پایندگان – سهامی خاص با 46 درصد مالکیت این نماد به عنوان مالک اصلی این شرکت محسوب می شود. این شرکت با 40 درصد سهم شناوری در بازار بورس روی عدد 236 تومانی به ازای هر برگه سهم مورد معامله قرار می گیرد. آخرین افزایش سرمایه این شرکت مربوط به 8 شهریور ماه 1401 است که تعداد برگ سهم  شرکت از رقم 120 میلیارد برگه سهم به 190 میلیارد برگه افزایش پیدا کرده است.

فخوز فخوز فخوز فخوز