سهام شرکت نورد و قطعات‌ فولادی (فنورد) با ارزش بازاری 2 هزار و 640 میلیارد تومانی تنها یک مالک حقوقی درصدی دارد آن هم شرکت شین کیش -سهامی خاص– با 13 درصد مالکیت، البته شرکت مجتمع صنعتی فولاد امیر خاورمیانه را نباید از قلم انداخت ولی به دلیل نزدیکی به درصد سهم حقیقی‌ها و کمتر از 10 درصد بودن تنها به شرکت شین کیش اکتفا می‌کنیم.

65 درصد از این نماد را می‌توان در دسته سهامداران درصدی جای داد و 35 درصد باقی مانده را به عنوان سهام شناور در نظر گرفت.

اما می‌توان با بررسی گزارش‌‍‌های تفسیری هیئت مدیره سهامداران این شرکت را بهتر شناخت و آنها را اینگونه دست بندی کرد که خانواده شگفتی مالکیت 31 درصد از این شرکت را دارد و خانواده شهرستانی مالکیت 30 درصدی را به خود اختصاص داده‌ است. در مقابل 14 درصد متعلق به شرکت شین کیش و 7 درصدی هم به مجتمع صنعتی فولاد امیر خاورمیانه تعلق می‌گیرد.

فنورد

 

عملکرد مالی شرکت 

فنورد در 5 ماهه نخست امسال توانسته است به فروش یک هزار و 45 میلیارد تومانی دست پیدا کند که سهم اردیبهشت ماه از این فروش رقم 303 میلیارد تومان بوده که بیشترین میزان فروش چند ماهه اخیر است.

شرکت بعد از فروش خوب در اردیبهشت ماه با افت فروش ماهانه مواجه شده است و تا مرداد ماه این افت فروش ادامه دار بوده است  به طوری که تیر و مرداد ماه را با فروش حوالی 171 میلیاردی تمام کرده است.

فنورد در فصل بهار، بهای تمام شده در صورت مالی سود و زیان خود را نسبت به فصل زمستان کاهش داده است و به رقم 591 میلیارد تومانی رسانده است تا سود ناخالص خود را افزایش دهد و به عدد 108 میلیارد تومان برای سه ماهه ابتدایی سال 1401 برساند .

اما سود خالص و نهایی این شرکت برای فصل بهار با کاهش همراه بوده است و از عدد 144 میلیاردی زمستان 1400 به رقم 97 میلیاردی برای فصل بهار 1401 رسیده است.

فنورد برای سه ماهه ابتدایی سال مالی 1401 سود انباشته خود را کاهشی دیده است و به عدد 279 میلیارد تومان رسیده است این شرکت در گزارش سه ماهه بهار میزان بدهی جاری شرکت را از رقم 519 میلیارد تومان فصل زمستان به عدد 950 میلیارد تومان برای فصل بهار رسانده است.

در خصوص فروش‌های این شرکت این گونه از سامانه کدال برداشت می‌شود که نرخ قراضه این شرکت از ابتدای سال مالی جاری 1401 با افت همراه بوده است به طوریکه نرخ هر تن قراضه فروش رفته این شرکت در فروردین ماه سال جاری برابر با 25 میلیون 300 هزار تومان برای هر تن بوده که این عدد برای مرداد ماه به رقم 19 میلیون و 657 هزار تومان به ازای هر تن رسیده است. 

اما نرخ ورق-تسمه-پلیت این شرکت که به عنوان محصولی با بیشترین ارزش ریالی فروش برای این شرکت محسوب می‌شود کمی بهتر بوده و  روند صعودی به خود گرفته است به طوری که این شرکت در فروردین ماه هر تن ورق-تسمه-پلیت را تنی 17 میلیون و 524 هزار تومان فروخته و همین محصول را در مرداد ماه روی عدد 18 میلیون تومان برای بازار داخلی و رقم 19 میلیون 500 هزار تومانی برای بازار های خارجی به فروش رسانده است.

فنورد

فنورد

فنورد