به گزارش اکوایران مشکلات در بازار مسکن در چین ظرف ماه اوت بدتر شده است، به نحوی که مطابق داده‌های رسمی دولت چین مجدد در ماه اوت نرخ مسکن در این کشور کاهش داشت و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن این کشور افت داشت. اعتماد عمومی به بخش ساخت‌وساز در چین از دست رفته و این موضوع به فرار سرمایه از این بخش منجر شده است.

محاسبات رویترز بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین (NBS) نیز نشان داد که بهای مسکن نوساز در این کشور برای ماه اوت نسبت به ماه قبل کاهش داشت، این در حالی بود که نرخ مسکن در این کشور در ماه ژوئیه نسبت به ژوئن بدون تغییر ماند. البت نرخ مسکن در ماه ژوئیه نسبت به زمان مشابه در سال قبل کاهشی بود.

در عین حال داده‌های منتشر شده از سوی اداره ملی آمار چین از کاهش بیشتر بهای مسکن در فاز سالانه برای ماه اوت خبر می‌دهد. نرخ مسکن در چین در این ماه کاهشی 1.3 درصدی داشت که این رقم سریعترین نرخ کاهش بهای مسکن در این کشور ظرف هفت سال گذشته بود و نشان از کاهش تمایل برای سرمایه‌گذاری در بخش ملک در چین دارد.  

داده‌های منتشر شده از کاهش 7.4 درصدی سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز مسکن در چین نیز حکایت دارد. میزان سرمایه ‌وارد شده به بخش ساخت‌وساز در این کشور ظرف 8 ماه ابتدایی امسال به 9.08 تریلیون یوآن برابر 1.29 تریلیون دلار رسیده است که این رقم حدود 7.4 درصد کمتر از میزان سرمایه وارد شده به بخش ساخت‌وساز در چین ظرف دوره 8 ماهه ابتدایی سال 2021 است. این کاهش سرمایه‌گذاری و افت همزمان نرخ مسکن در چین، نشان از فشار کاهشی قابل ملاحظه در این بازار دارد. 

عقب‌نشینی قیمتی در بازار ملک چین ادامه‌دار می‌شود

تشدید مشکلات ملکی بر دورنمای اقتصادی چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان تاثیر می‌گذارد. اقتصاد چین در دومین فصل از سال جاری میلادی به سختی توانست تولید ناخالص داخلی مثبت را حفظ کند. بخش مسکن زمانی محرک اصلی رشد اقتصادی چین بود اما از سال 2020 و پس از ورود قانون‌گذاران برای کاهش بدهی‌های مازاد شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین، این حوزه درگیر بحران‌های پی‌درپی شد به‌نحوی که اقتصاد چین را نیز در معرض سقوط قرار دارد.

ژانگ داوی، تحلیلگر ارشد آژانس املاک Centaline گفت: بخش مسکن در چین همچنان در مسیر کاهش قدم برمی‌دارد و هنوز با پایین‌ترین سطح خود فاصله دارد. البته این بخش به کف‌سازی نزدیک است.

مقامات چینی اقداماتی را برای تقویت بخش مسکن در سال جاری انجام داده‌اند، از جمله تسهیل در خرید خانه، کاهش پیش پرداخت‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش ملک و کاهش نرخ بهره وام مسکن و افت بیشتر قیمت فروش خانه‌ها. بنابراین این کاهش قیمت در بخش مسکن با این اقدامات حمایتی حفظ شده است.

ژانگ گفت: انتظار می‌رود مقامات چینی اقدامات بیشتری را برای حمایت از بخش مسکن به خصوص در شهرهای سطح یک مانند پکن و شانگهای و شهرهای درجه دو برای تثبیت بازار و بازگرداندن اعتماد خریداران در کوتاه مدت انجام دهند.

اعتماد عمومی به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در چین کاهش داشته و این موضوع به تحریم بازپرداخت وام مسکن در چین از سوی مردم از ماه ژوئن منجر شده است. شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین پروژه‌های ساخت‌وساز خود را به دلیل محدودیت نقدینگی و محدودیت کرونایی متوقف کرده یا با کندی ادامه می‌دهند و این موضوع به بی‌اعتمادی مردم نسبت به تاحویل مسکن دامن زده و باعث شده تا مردم از بازپرداخت وام خودداری کنند.

فروش مسکن در چین کاهش داشت

داده های جداگانه از اداره آمار در روز جمعه نشان داد که فروش املاک برای سیزدهمین ماه متوالی در ماه اوت کاهش یافته است و به تقویت احساسات کمکی نمی کند.

بر اساس محاسبات رویترز بر اساس داده های NBS، فروش املاک بر اساس مساحت در ماه اوت حدود 22.5 درصد نسبت به اوت سال 2021 کاهش داشت؛ این شمشین ماه متوالی است که میزان فروش میک در چین بر اساس مساحت کاهشی با افت نرخ دو رقمی دارد. در عین حال میزان فروش ملک در چین بر اساس مساحت در بازه زمانی ژانویه تا اوت کاهشی 23 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشت.

پس از انتشار داده‌ها، شاخص املاک و مستغلات CSI 1.73 درصد کاهش و  شاخص املاک هانگ سنگ در هنگ کنگ 0.73 درصد کاهش یافت.