برای درک بهتر هیجان خرید و فروش از ابزاری به نام اندیکاتور RSI  (شاخص قدرت نسبی) استفاده می‌کنیم. ساختار این اندیکاتور و نحوه محاسبات آن را فاکتور می‌گیریم چرا که موضوع بحث امروز ما نیست. ولی این اندیکاتور از جمله اندیکاتورهای پر طرفدار میان تکنیکالیست‌ها است.

با این ابزار شما می‌توانید هیجان خرید و یا فروش در بازار را مشاهده کنید و نکته‌ای که برای این ابزار وجود دارد این است که این هیجان و فروش برای هر کالا یا نمادی می تواند متفاوت باشد.

با بررسی این اندیکاتور روی شاخص بورس تهران مشاهده می‌کنیم بازار در محدوده های حوالی 20 ؛ واکنش‌های خوبی را به خود دیده است و اخرین واکنش مثبت به این محدوده در اوایل مرداد ماه سال جاری بوده هر چند که رشد کمی در شاخص ایجاد کرده است اما به وظیفه خودش عمل کرده است.

حالا دوباره شاخص به این محدوده رسیده و این انتظار از شاخص و از منظر تکنیکالی وجود دارد که باز هم شاهد واکنش مثبت شاخص در این محدوده باشیم.

همچنین می‌توانیم از این اندیکاتور برای واگرایی‌ها استفاده کنیم. جایی که در نمودار کف قیمتی جدید پایین‌تر از کف قبلی خود قرار گرفته است اما در اندیکاتور RSI  این اتفاق رخ نداده است و کف جدید در همان محدوده کف قبلی ایجاد شده است.

نزدیکی به سطح 61 درصد فیبو ناچی مربوط به موج قبلی به همراه رسیدن به هدف الگوی مثلث نزولی و واگرایی در کف از جمله سیگنال‌هایی است که یک تکنیکالیست به عنوان تغییر جهت می¬تواند مد نظر قرار دهد و از دست رفتن این حمایت ها را نیز سیگنال قوی نزولی تلقی کند.

حال باید رفتار خریداران و فروشندگان را برای روز کاری بعد و عملا تا پایان هفته زیر نظر داشت و با وسواس بیشتری آنها را بررسی کرد.

از جمله ضرب‌المثل های بورسی این است که روند ها در یاس و ناامیدی شکل می¬گیرند و در سرخوشی و شادکامی تمام می‌شوند.

تمام این موارد ذکر شد. اما این همه چیز برای یک معامله‌گر حرفه‌ای نیست. داشتن حدضرر به همراه پایبند بودن به آن از نشان‌های یک تریدر حرفه‌ای در بازار سرمایه است.

بورس