به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 29 شهریور ماه، شاخص کل بورس پایتخت از ابتدا روند نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 367 هزار و 60 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 6 هزار و 760 واحد افت کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز با ریرزش 2 هزار و 302 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 397 هزار و 909 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با 80 واحد کاهش به رقم 18 هزار و 496 واحد رسید. 

02

عرضه و تقاضا در معاملات سه‌شنبه

در معاملات سه‌شنبه 152 نماد صف خرید داشتند و 205 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 6 درصدی به 152 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 10 درصد افزایش یافت و 205 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 9 میلیون تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 38 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد خمهر (شرکت مهرکام پارس) با صف‌ خرید 6 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از بکاب، نمادهای بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و مادیرا (شرکت صنایع مادیران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد حفارس تعلق داشت که ارزش آن 6 میلیارد تومان بود. پس از حفارس، نمادهای سکرد، ثغرب، تکشا و اتکای بیشترین صف فروش داشتند.

نمادهای سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 145 نماد رشد قیمت داشتند و 514 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 22 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 78 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی شد و 331 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خصدرا (شرکت صنعتی دریایی ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 10 میلیارد تومان بود. پس از خصدرا، نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «وپاسار»، «فارس» و «شپنا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «حکشتی»، «امین» و «زپارس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «خدیزل» و «صبا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بمپنا»، «مادیرا» و «قچار» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خساپا و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کزغال و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 964 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 4 هزار و 447 میلیارد تومان بود که 50 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 440 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد حکشتی (بانک کشتیرانی جمهوری اسلامی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 74 میلیارد تومان بود. 

پس از حکشتی، نماد خزامیا بیشترین ارزش معاملات را داشت و فپنتا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام دی با تعداد 456 میلیون و 209 هزار و 356 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خساپا تعلق داشت. نمادهای خودرو و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

03