به گزارش اکوایران، امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بازار سهام کاهش یافت و شاهد پانزدهمین روز خروج پول حقیقی بودیم. امروز در ابتدای معاملات روند تغییرات شاخص بورس صعودی شد اما این روند تنها 10 دقیقه ادامه داشت. خیلی سریع شاخص شروع به نزول کرد. پس از گذشت یک ساعت از معاملات شاخص از سطح یک میلیون و 280 هزار واحد پائین آمد، مرزی که تحلیل‌گران تکنیکی آن را سطح حمایت شاخص می‌دانستند.

این روند نزولی ادامه داشت و شاخص در پایان معاملات با کاهش 7 هزار و 785 واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و 274 هزار و 405 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز با افت 657 واحدی در سطح 324 هزار و 431 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 34 واحد ریزش کرد و در سطح 17 هزار و 476 واحد قرار گرفت.

02

دو سمت سبز و قرمز بورس

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 173 نماد رشد قیمت داشتند که 112 نماد بورسی و 61 نماد فرابورسی بودند. همچنین 295 نماد کاهش قیمت داشتند که 210 نماد بورسی و 85 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 35 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 59 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

 لیدرهای بازار سهام

در اولین روز کاری اسفند ماه قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌ «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» افزایش یافت و این گروه سبزترین گروه‌‌ بازار بود. وبملت، وتجارت، ونوین و وبصادر در کنار نماد حکشتی 5 نمادی بودند که بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. همچنین بیشترین ورود پول حقیقی بازار به سهام وبملت اختصاص داشت. 

امروز نمادهای «فارس»، «وغدیر» و «نوری» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «هرمز» و «شگویا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فزر»، «سمگا» و «غصینو» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس وبملت صدرنشین است و خودرو و وتجارت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

خروج نقدینگی حقیقی

امروز برای پانزدهمین روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 217 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 43 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

کاهش ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 9 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 145 میلیارد تومان بود که 23 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 9 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 744 میلیارد تومان رسید که 55 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

مازاد عرضه در پایان معاملات 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 16 درصد کاهش یافت و 78 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 28 درصد رشد کرد و در رقم 74 میلیارد تومان ایستاد. 

بدین ترتیب معاملات روز یکشنبه با مازاد عرضه‌ی 4 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز شنبه 89 درصد کمتر شده است.

امروز نماد فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) با صف‌ خرید 10 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فزر، نمادهای بشهاب (شرکت لامپ پارس شهاب) و خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 21 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و غنوش (شرکت نوش مازندران) بیشترین صف فروش داشتند.

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد وبملت (بانک ملت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 143 میلیارد تومان بود.

پس از وبملت، فزر بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فولاد و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز وبملت با تعداد 425 میلیون و 569 هزار و 456 سهم در صدر قرار گرفته است. پس از وبملت، تجلی در رتبه دوم قرار گرفت. رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. وتجارت و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

03