فزرین با ارزش بازاری حدود  851 میلیلیارد تومانی در بازار اول فرابورس تهران مورد داد و ستد قرار می‌گیرد و قیمت هر برگه سهم این نماد در حدود 450 تومانی است. 

ابراهیم جمیلی با مالکیت 16 درصدی نماد فزرین به عنوان مالک اصلی این شرکت تلقی می‌شود و  شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران به همراه تقی کرمی به ترتیب با 10 و 9 درصد مالکیت در رتبه های بعدی قرار دارند.

نزدیک به 46 درصد این نماد به طور شناور در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد و  عمده محصولات این شرکت کنسانتره روی به همراه کنسانتره سرب است که در سه ماهه نخست امسال این شرکت توانسته است درآمد عملیاتی 145 میلیارد تومانی از این محصولات را داشته باشد.

نرخ‌های این شرکت همچون سایر شرکت های هم‌گروه خود متأثر از قیمت های جهانی و بازار لندن است. روند سود سازی این شرکت به ازای هر سهم در 5 سال گذشته به این صورت بوده است که در سال 1397 این شرکت به ازای هر سهم 59 تومان و در سال 98 به رقم 70 تومان رسیده است . این شرکت با افت سود نقدی در سال 99 همراه شده است و سود هر سهم به رقم 57 تومانی به ازای هر سهم رسیده است. اما این شرکت این افت را درسال 1401 جبران کرده است و در سال 1400 توانسته است سود 98 تومانی به ازای هر سهم را برای سهامداران به ارمغان بیاورد.

62

ریسک تامین مواد اولیه  برای این شرکت به این صورت است که مواد اولیه عمده مورد نیاز شرکت از معدن انگوران شرکت تهیه  و تولید مواد معدنی ایران و براساس سهمیه بندی تهیه می گردد .

و با توجه به عیار سرب و روی موجود در آن و قیمت شمش سرب و روی بازار بورس لندن(LME)و نرخ دلار،تعیین نرخ می-شود. خرید ماده معدنی با توجه به توافق به عمل آمده با شرکت تهیه وتولید، به صورت نقدی یاLCداخلی سه ماهه و یا ضمانتنامه مدت دارشش ماهه انجام می‌شود. با این اقدام، نوسانات قیمت فلزات دربازارهای جهانی و افزایش و کاهش نرخ دلار، ریسک قابل توجهی را متوجه شرکت نمی کند.

فروش ماهانه فزرین به این صورت است که در فروردین ماه و با توجه به افزایش قیمت های جهانی به واسطه جنگ روسیه در اوکراین شاهد فروش 72 میلیارد تومانی هستیم و این روند در طی 5 ماهه نخست امسال با افت همراه شده است و به طوریکه در اردیبهشت ماه و خرداد ماه سال جاری این مقدار فروش نیمی از فروش فروردین ماه شده است و رقم 36 میلیارد تومانی را به خود گرفته است.

این کاهش همچنان ادامه دار بوده است تا به رقم 20 میلیارد تومانی در مرداد ماه 1401 رسیده است.

با توجه به افت قیمت های جهانی در بازار لندن می‌توان این احتمال را برای فروش ماه های آینده این شرکت داشت که با کاهش همراه شود. باید دید شرکت چقدر مقدار فروش را برای شهریور ماه گزارش می‌کند.

نرخ محصولات این شرکت در فروردین ماه برای هر تن کنسانتره سرب مبلغ 33 میلیون 500 هزار تومان بوده است که این رقم برای مرداد ماه 1401 به عدد 19 میلیون 600 هزار تومانی افت کرده است . همچنین برای کنسانتره مس  این شرکت در فروردین ماه در قیمت های  تنی 13 میلیون 400 هزار تومانی مشتری برای خرید وجود داشته است که این رقم در مرداد ماه به 6 میلیون 900 هزار تومان رسیده است.

در خصوص صورت سود و زیان این شرکت این طور برداشت می‌شود که بهای تمام شده فصل بهار این شرکت به عدد 99 میلیارد تومان رسیده است تا سود ناخالص را 45 میلیارد تومان شناسایی کنند تا در نهایت به سود خالص 33 میلیارد تومانی برسند.

63

64