به گزارش اکوایران؛ سهام بانک اقتصاد نوین که در شهریور ماه به تحلیل بنیادی آن پرداختیم در ماه گذشته درگیر خروج پول حقیقی بوده است. نماد ونوین ارزش بازاری 9.8 هزار میلیارد تومانی دارد و یکی از نماد های مورد توجه در صنعت بانکداری بورس تهران به حساب می آید. سهام این بانک در شهریور 1401 با افت قیمت 678 ریالی همراه بود که بازدهی قیمتی سهام ونوین را در ماه ششم سال به منفی 17.6 درصد رساند. بانک اقتصاد نوین در سال 1400 رشد قابل توجهی را در خالص درآمد تسهیلات خود داشته است. خالص درآمد تسهیلات اعطایی این بانک در سال 99 هزار و 663 میلیاردتومان بوده اما در سال 1400 با رشد 143 درصدی، این عدد به 4 هزار و 38 میلیارد تومان رسیده است. صورت های مالی سه ماهه ابتدایی سال جاری بانک اقتصاد نوین تغییرات قابل ملاحظه ای را در عملکرد مالی این بانک به نمایش گذاشته است. سود خالص بهار 1401 با 57 درصد افزایش به 654 میلیارد تومان رسیده که نشان از توانایی این بانک در سودآوری این سه ماهه دارد. مجمع عمومی ونوین در انتهای تیر ماه برگذار شد که در آن سود نقدی 63 ریالی معادل 10% سود خالص مورد تصویب قرار گرفت.

رشد درآمد ماهانه بانک اقتصاد نوین ادامه دارد!

بانک اقتصاد نوین در سال 1400 نزدیک به 21 هزار میلیارد تومان درآمد تسهیلات اعطایی داشته است. با وجود تنوع مراجع درآمدی بانک ها، درآمد تسهیلات اعطایی در سال های گذشته اصلی ترین منبع درآمد بانک ها بوده و به همین دلیل برای مقایسه عملکرد ماهانه از این معیار استفاده کرده ایم. بانک اقتصاد نوین در شهریور ماه با رشد 4.3 درصدی درآمد تسهیلات ماهانه به نسبت مرداد ماه، به مبلغ هزار و 878 میلیارد تومان، درآمد اعطای تسهیلات ماهانه به دست آورد. درآمد شهریور ماه امسال 4.2 درصد بیشتر از شهریور ماه سال گذشته بود که مجموع درآمد تسهیلات ونوین را در این دو فصل به 11 هزار و 36 میلیارد تومان رساند که 13.2 درصد بیشتر از درآمد اعطای تسهیلات بهار و تابستان 1400 است. روند درآمدزایی بانک اقتصاد نوین در شش ماهه سال جاری نشان می دهد که درآمد های این بانک در 5 ماه از این دو فصل بیشتر از ماه مشابه در سال قبل بوده و تنها در مرداد ماه درآمد این بانک کمتر از مرداد سال قبل بوده که اختلاف آن نیز کمتر از 1 درصد است. درآمد شهریور ماه بانک اقتصاد نوین باعث شد تا احتمال تغییر روند درآمد زایی این بانک در مرداد ماه از بین برود و این رشد درآمد از ادامه روند 4 ماهه ابتدای سال حکایت کند. البته با وجود عملکرد مناسب ونوین در درآمد ماهانه خود، مقایسه رشد درآمدها نشان می دهد که بانک هایی مثل بانک ملت درآمد زایی قدرتمند تری را به ثبت رسانده اند.

درآمد ماهانه ونوین07.06

روند معاملاتی نماد ونوین در شهریور ماه

نماد ونوین مشابه دیگر نماد های صنعت بانکداری و حتی اکثر نماد های بزرگ بورس تهران، شهریور را با افت قیمت و خروج پول حقیقی پشت سرگذاشت. سهام بانک اقتصاد نوین در ابتدای شهریور ماه 3 هزار و 858 ریال قیمت داشت اما در روز 29 شهریور با کاهش 17.6 درصدی معادل 678 ریال به 3 هزار و 180 ریال نزول قیمت کرد. در 20 روز معاملاتی شهریور تنها 6 روز خالص جریان پول حقیقی برای ونوین مثبت بوده و در بیشترین حالت روز 28 شهریور ماه یک میلیارد و 433 میلیون تومان پول حقیقی وارد این سهم شده است. 14 روز معاملاتی دیگر سهام ونوین با خروج پول حقیقی همراه بود و در روز 5 شهریور ماه بیشترین میزان خروج با 5 میلیارد و 177میلیون تومان به ثبت رسیده است. در مجموع نماد ونوین شهریور ماه را با خروج 12 میلیارد و 462 میلیون تومان پول حقیقی پشت سر گذاشته است. با وجود تمام ارزش های بنیادی سهام های بازار سرمایه تحلیل گران معتقدند که این روزها بازار از جریان اخبار و پول حقیقی خط گیری می کند و تحلیل های بنیادی از این نظر اهمیت دارند که در صورت برگشت بازار احتمال شکل گیری روندی مشابه رشد سال 99، البته در مقیاس کوچک تر وجود دارد و در زمان برگشت بازار ارزش بنیادی تعیین کننده رشد بیشتر قیمت سهام است.

جریان پول حقیقی ونوین07.06