به گزارش اکوایران سنگ آهن دریایی آسیا در روز 30 سپتامبر نوسان نرخ محدودی داشت و به این ترتیب پلتس بهای هر تن سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با رشد ۱۰ سنتی، ۹۵ دلار و ۹۵ سنت ارزیابی کرد.

با توجه به شروع تعطیلات تقریبا یک هفته‌ای روز ملی چین از اول اکتبر، اغلب متقاضیان ترجیح دادند تا خریدهای خود را به تعویق بیندازند و به این ترتیب سنگ‌آهن در روز پایانی سپتامبر نوسان نرخ محدودی را به ثبت رساند.

پلتس در گزارش خود به رشد بهای کنسانتره آهن در بازار داخلی چین نیز اشاره داشت، برخی منابع علت این افزایش قیمت را تصمیم حزب کمونیست چین مبنی برای کنترل ببشتر دز استفاده از مواد منفجره در این کشور و احتمال اختلال در روند تولید معدنی سنگ‌آهن در چین عنوان کردند.

معامله‌گران زغال‌سنگ چشم‌انتظار وضوح بازار

در انتهای ماه سپتامبر زغال سنگ کک شو فوب استرالیا و سی اف ار چین بدون تغییر قیمتی در بازار مورد معامله قرار گرفتند به این ترتیب پلتس پریمیوم زغال سنگ کوک شو آسیا فوب استرالیا را در روز جمعه ۳۰ سپتامبر برابر ۲۷۰ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن ارزیابی کرد.

همچنین پلتس پریمیوم زغال سنگ سی اف آر چین را نیز برای روز سی ام سپتامبر برابر ۳۰۸ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

در حال حاضر اغلب متقاضیان زغال‌سنگ ترجیح می دهند تا روشن شدن بهتر وضعیت بازار فولاد، خرید خود را به تعویق بیندازند، در عین حال قرار گرفتن در آستانه تعطیلات روز ملی چین نیز مزید بر علت شده تا از حجم تقاضا در این بازار کاسته شود.

با این وجود احتمال کاهش تولید معدنی زعال‌سنگ در ماه‌های آتی به دلیل شروع بارندگی‌های فصلی در استرالیا وجود دارد که این موضوع محرک قیمت‌ها در هفته‌های اخیر بوده و باید منتظر اثرگذازی بیشتر این سیگنال مثبت قیمتی در هفته‌های بعد بود.

صعود نرخ انرژی مانع رشد نرخ قراضه در ترکیه

در روز جمعه ۳۰ سپتامبر قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه همچنان در کانالی محدود نوسان نرخ داشت؛ پلتس ترکیه پریمیوم قراضه آهن وارداتی این کشور در روز پایانی هفته با کاهش ۵۰ سنتی به ازای هر تن برابر ۳۶۷ دلار و ۵۰ سنت ارزیابی کرد.

بنا به گفته یک فعال بازار افزایش ۳۷.۲ درصدی قیمت گاز در ترکیه ظرف ماه سپتامبر و همچنین افزایش ۵۰ درصدی بهای برق صنعتی در این کشور  باعث می‌شود تا فولادسازان ترکیه برای تعدیل هزینه‌های تولید درصدد خرید قراضه با نرخی کمتر برآیند.