به گزارش اکوایران، امروز از دقایق ابتدایی معاملات روند شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس صعودی شد اما پس از یک ساعت روند شاخص‌ها نزولی شد.

 در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 318 هزار واحد ایستاد که نسبت به روز یکشنبه 3 هزار و 311 واحد افت داشته است.

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 998 واحد نسبت به روز شنبه پائین آمد و در رقم 381  هزار و 113 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 58 واحد تنزل کرد و به رقم 18 هزار و 65 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 190 نماد رشد قیمت داشتند و 463 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 71 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سومین روز متوالی منفی شد و 344 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تفارس (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 10 میلیارد تومان بود. پس از تفارس، نمادهای خودرو (شرکت ایران خودرو) و شتران (شرکت پالایش نفت تهران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «میدکو»، «بفجر» و «کچاد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «وغدیر»، «شپنا» و «ذوب» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «آریا» و «فغدیر» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «شراز» و «بهپاک» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس دانا صدرنشین است و شستا و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

 عرضه و تقاضای معاملات دوشنبه

در معاملات دوشنبه 37 نماد صف خرید داشتند و 101 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 26 درصدی به 107 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 20 درصد افزایش یافت و 363 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 120 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 21 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) با صف‌ خرید 7 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از گدنا، نمادهای وتعاون (شرکت بیمه تعاون) و وگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد بفجر تعلق داشت که ارزش آن 77 میلیارد تومان بود. پس از بفجر، نمادهای فمراد، حپترو، گکوثر و میدکو بیشترین صف فروش داشتند.

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 139 هزار و 857 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 136 هزار و 465 میلیارد تومان بود که 98 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم هزار و 876 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو ماه اخیر است. 

 جدول معاملات

در معاملات امروز نماد بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 95 میلیارد تومان بود. 

پس از بپاس، دانا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خزامیا و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 288 میلیون و 297 هزار و 289 سهم در صدر قرار گرفته است. دانا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به دی تعلق داشت. دو نماد خساپا و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس