به گزارش اکوایران، امروز از دقایق ابتدایی معاملات روند شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس صعودی شد و در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 334 هزار واحد ایستاد که نسبت به روز شنبه 6 هزار و 262 واحد رشد داشته است.

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز هزار و 514 واحد نسبت به روز شنبه بالا آمد و در رقم 388  هزار و 31 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 37 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 183 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 378 نماد رشد قیمت داشتند و 269 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 58 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 42 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفتمین روز متوالی منفی شد و 123 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 30 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهای خودرو (شرکت ایران خودرو) و وغدیر (شرکت سرمایه گذاری غدیر) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فارس»، «خودرو» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «کگل»، «میدکو» و «وپاسار» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «فرابورس»، «کزغال» و «فغدیر» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کگهر»، «دماوند» و «بپاس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و خساپا خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

 عرضه و تقاضای معاملات دوشنبه

در معاملات دوشنبه 57 نماد صف خرید داشتند و 69 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 68 درصدی به 133 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 105 درصد افزایش یافت و 217 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 40 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 59 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد فرابورس (شرکت فرابورس ایران) با صف‌ خرید 12 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از فرابورس، نمادهای مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) و کالا (شرکت بورس کالای ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد آسیاتک تعلق داشت که ارزش آن 21 میلیارد تومان بود. پس از آسیاتک، نمادهای غدشت، زمگسا، حپترو و مرقام بیشترین صف فروش داشتند.

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 138 هزار و 282 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 134 هزار و 464 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 20 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 94  میلیارد تومان رسید. 

 جدول معاملات

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 61 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فمراد و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام خساپا با تعداد 308 میلیون و 926 هزار و 541 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد شستا و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس