به گزارش اکوایران، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس 4 هزار و 941 واحد نزول کرد و تا سطح یک میلیون و 344 هزار واحد پائین آمد. همچنین برای یازدهمین روز پیاپی پول حقیقی از بورس خارج شد.

بورس

اعداد قرمز تابلوی بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی کمتر از 500 واحد رشد کرد اما پس از آن روند نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 4 هزار و 941 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 344 هزار و 447 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 2 هزار و 94 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 361 هزار و 495 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 55 واحد افت کرد و به رقم 19 هزار و 121 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 135 نماد رشد قیمت داشتند که 89 نماد بورسی و 46 نماد فرابورسی بودند. همچنین 339 نماد کاهش قیمت داشتند که 242 نماد بورسی و 97 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 27 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 69 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج سهامداران حقیقی

امروز برای یازدهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 348 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه بیش از 3 برابر شده است.

 در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خساپا (شرکت سایپا) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 18 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «کگل»، «شفن» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «کچاد»، «فارس» و «کالا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «فرابورس» و «صبا» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «سمگا» و «حآفرین» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خساپا و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، سمگا و فجهان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد عرضه در پایان معاملات شنبه

در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 26 درصد افزایش یافت و 158 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 81 درصد افت کرد و در رقم 24 میلیارد تومان ایستاد. 

نماد شاملا (شرکت معدنی املاح ایران) با صف‌ خرید 5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شاملا، نمادهای شتوکا (شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان) و بکاب (صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 31 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت 49 درصدی به رقم 5 هزار و 17 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 894 میلیارد تومان بود که 18 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 75 میلیارد تومان رسید که 61 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

خودرو در صدر جدول معاملات

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 283 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، سغدیر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد سمگا و کالا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام خودرو با تعداد یک میلیارد و 299 میلیون و 565 هزار و 455 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خبهمن تعلق داشت. دو نماد خگستر و وسکرد نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس