به گزارش اکوایران بهای سنگ‌آهن دریایی آسیا برای روز سوم اکتبر کاهش داشت و به این ترتیب پلتس بهای سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با کاهشی 0.7 درصدی برابر 95 دلار و 30 سنت ارزیابی کرد. آغاز تعطیلات سراسری در چین به کاهش تقاضا برای خرید سنگ‌آهن منجر شده و زمنیه افت نرخ این محصول را در بازارهای آسیایی فراهم کرده است.

اگرچه از نرخ سنگ‌آهن وارداتی به چین کاسته شد، اما برخی منابع با اشاره به کاهش فصلی تولید سنگ‌آهن داخلی چین در ماه‌های پیش‌رو و در زمان فصل زمستان، امکان رشد قیمتی در این بازار را محتمل می‌دانند. با این وجود عدم رشد بهای محصولات فولادی و پایین ماندن حاشیه سود فولادسازی در بازار داخلی چین می‌تواند مانعی جدی در مقابل رشد قیمتی این محصول باشد.

زغال‌سنگ بدون تغییر نرخ معامله شد

در شرایطی که اغلب فعالان بازارهای آسیایی در تعطیلات سراسری به سر می‌برند، بهای زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا و سی‌اف‌آر چین بدون تغییر نرخ از سوی پلتس ارزیابی شد. روزهای ابتدایی ماه اکتبر، تعطیلات ملی در چین و کره جنوبی است و بنابراین بازار محصولات ارسالی به کشورهای این منطقه در این بازه زمانی نوسان نرخ محدودی خواهند داشت. به این ترتیب پلتس بهای هر تن زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا را در روز دوشنبه سوم اکتبر برابر 270 دلار و 50 سنت و هر تن زغال‌سنگ کک‌شو سی‌اف‌آر چین را برابر 308 دلار به ازای هر تن بدون تغییر نرخ نسبت به روز پایانی سپتامبر ارزیابی کرد.

در این شرایط فصل باران‌های موسمی در هند رو به اتمام است، این موضوع می‌تواند با بهبود تقاضای مصرفی برای محصولات فولادی از سوی هندی‌ها به رشد تقاضا برای زغال‌سنگ کک‌شو منجر شده و سیگنال مثبتی روانه این بازار کند.

جهش هزینه فولادسازان ترکیه

 پلتس بهای قراضه وارداتی به ترکیه را نیز در روز دوشنبه سوم اکتبر بدون تغییر نرخ برابر 367 دلار و 50 سنت ارزیابی کرد. در حالی که فروشندگان قراضه درصدد افزایش نرخ محصولات ارسالی خود به بازارهای ترکیه هستند، افزایش هزینه تولید فولاد در این کشور مانع از رشد بهای قراضه می‌شود. بهای گاز طبیعی در ترکیه در آخرین روز از ماه سپتامبر رشدی 37.2 درصدی داشت. این موضوع با افزایش هزینه تولید، به کاهش سودآوری فولادسازان ترکیه منجر می‌شود. در پی افزایش بهای گاز در ترکیه، نوردکاران این کشور نسبت به افزایش بهای محصول خود اقدام کردند، این در حالی بود که خبری از تقاضا حتی در نرخ‌های قبلی نیز وجود نداشت. نوردکاران ترکیه برای فروش صادراتی خود نرخ 700 تا 720 دلار را اعلام می‌کنند، اما پلتس نرخ میلگرد صادراتی ترکیه را برابر 685 دلار به ازای هر تن فوب ترکیه ارزیابی کرد.  در عین حال نرخ میلگرد در بازار داخلی ترکیه نیز برابر 690 تا 695 دلار به ازای هر تن اعلام می‌شود.