به گزارش اکوایران، امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در پایان معاملات شاخص نسبت به روز سه‌شنبه 2 هزار و 868 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 316 هزار و 720 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز رشد کرد و در پایان معاملات امروز هزار و 298 واحد نسبت به روز سه‌شنبه بالا آمد و در رقم 381 هزار و 648 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 42 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 962 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 287 نماد رشد قیمت داشتند و 361 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 44 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 56 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج سرمایه حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و 91 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 43 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهای ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) و ملت  (شرکت بیمه ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای پالایشی «شپنا» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند و پس از این دو، نمادهای خودرویی «خودرو» و «خساپا» شاخص را بالا کشیدند. در مقابل نمادهای «بفجر»، «کگل» و «فارس» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «شاوان»، «شراز» و «غصینو» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فغدیر»، «بپاس» و «آریا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شپنا و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و سبزوا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

عرضه و تقاضای بازار سهام

در معاملات شنبه 58 نماد صف خرید داشتند و 61 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 52 درصدی به 201 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 45 درصد کاهش یافت و 132 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 25 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 118/ میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد تپسی (شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس) با صف‌ خرید 69 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از تپسی، نمادهای گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و وطوبی (شرکت سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد تعلق داشت که ارزش آن 11 میلیارد تومان بود. پس از فمراد، نمادهای کطبس، خپویش، گکوثر و پارتا بیشترین صف فروش داشتند.

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 208 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 379 میلیارد تومان بود که 41 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 19 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 136 میلیارد تومان رسید. 

 در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 80 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و بفجر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شبندر و بپاس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 401 میلیون و 192 هزار و 823 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. دو نماد خساپا و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس