به گزارش اکوایران؛ بورس تهران در سال ۱۴۰۱ با مشکلات زیادی روبرو بوده است. با توجه به روند شاخص کل و هم وزن و جریان معاملات فرابورس تهران، شش ماه گذشته دو ماه مثبت و چهار ماه منفی را برای بازار سرمایه به همراه داشته است. عملکرد صنایع بورسی در فصل بهار، مرداد و شهریور ماه تفاوت زیادی با هم داشته و تنها در تیر ماه روند مشابه در بین شاخص صنایع دیده می شد. این تفاوت گاهی به شکل دو دستگی صنایع ریالی و دلاری و گاهی به شکل دو دستگی صنایع سبک و سنگین خود را نشان می داد. از مشکلات بازار سرمایه در سال جاری می توان به نوسانات نرخ بهره بین بانکی یا رکودی که به وسیله دور جدید مذاکرات احیای برجام به بازار تحمیل شد اشاره کرد. روز اخیر رکود معاملاتی شدت بیشتری گرفته است و بازار از بازدهی ضعیف نماد ها در کنار تورم بالای اقتصاد کشور به شدت ضربه می خورد.

ازدهی شاخص کل در نیمه سال07شاخص کل بورس تهران در شش ماه گذشته عملکرد ضعیف تری نسبت به شاخص کل هم وزن و شاخص کل فرابورس داشته است. فروردین ماه رشد 10.6 درصدی را برای شاخص کل به همراه داشت و این ماه بیشترین رشد تراز را در طی دوازده ماه اخیر برای این شاخص به ثبت رسانده است. اردیبهشت ماه با 4.5 درصد رشد تراز شاخص کل، تراز شاخص را تا سقف یک میلیون و 600 هزار واحدی رساند اما در خرداد این روند صعودی شاخص شکسته شد و بازار با بازدهی منفی 2.5 درصدی روبرو بود. سه ماهه تابستان بازدهی های ضعیفی را نصیب بورس اوراق بهادار کرد و شاخص کل در تیر، مرداد و شهریور به ترتیب 4.4 درصد، 3.2 درصد و 4.9 درصد افت تراز را تجربه کرد. در انتهای شهریورماه تراز شاخص کل 12 هزار واحد پایین تر از تراز ابتدای سال بود که نشان از کاهش 1 درصدی تراز شاخص کل در روند شش ماهه این شاخص دارد.

بازدهی_شاخص_کل_هم_وزن_در_نیمه_سال1401شاخص کل هم وزن از روند معاملاتی نزدیکی با شاخص کل بهره مند است اما در شدت بازدهی ها عملکرد متفاوتی داشته. در فروردین و اردیبهشت به ترتیب رشد 15.3 درصدی و 9.7 درصدی را در تراز شاخص کل هموزن داشته ایم که نشان از رشد بیشتر نماد ها و صنایع سبک در این دو ماه دارد چون شاخص کل بازدهی کمتری داشت. از طرفی در خرداد و تیرماه نیز با کاهش تراز 3.8 درصدی و 4.6 درصدی بازدهی منفی تری به نسبت شاخص کل داشت و نشان داد که در این دو ماه نماد های سبک افت قیمت بیشتری داشته اند. تا انتهای تیر ماه شدت بازدهی و نوسانات شاخص کل هم وزن نسبت به شاخص کل بورس بیشتر بود اما در مرداد و شهریور ماه این روند حالت معکوس به خود گرفت و تنها 2 درصد بازدهی منفی در عملکرد این دو ماه دیده می شد. این تغییر فاز بازار در مرداد و شهریور باعث شد تا بر خلاف شاخص کل، شاخص کل هم وزن بازدهی مثبتی در این شش ماهه داشته باشد و با رشد 13.6 درصدی روبرو باشد.

بازدهی_شاخص_کل_فرابورس_در_نیمه_سال1401شاخص کل فرابورس روندی نزدیک تر به شاخص کل نسبت به شاخص هم وزن دارد. شاخص کل فرابورس فروردین و اردیبهشت ماه را با 13 درصد و 3.7 درصد بازدهی به انتها رساند که مشابه عملکرد شاخص کل بورس بود. خرداد و تیر ماه نیز با کاهش 3.3 درصدی و 6.2 درصدی تراز شاخص فرابورس بازدهی منفی تری را از این شاخص به نمایش گذاشت. در مرداد و شهریور ماه نیز بازدهی این شاخص به ترتیب منفی 2.8 درصد و 3.1 درصد بود که باعث شد شاخص کل فرابورس به تراز ابتدای سال خود باز گردد و در نهایت عملکردی خنثی را در شش ماهه گذشته به ثبت برساند.