به گزارش اکوایران، امروز معاملات بازار با افت شاخص‌ کل آغاز شد و در یک ساعت ابتدایی نزدیک به 3 هزار واحد ریزش کرد. در نهایت شاخص 6 هزار و 613 واحد پائین‌تر از روز قبل ایستاد و به سطح یک میلیون و 311 هزار و 281 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 3 هزار و 32 واحد نسبت به روز شنبه پائین آمد و در رقم 376 هزار و 538 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 117 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 838 واحد رسید.

 بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 159 نماد رشد قیمت داشتند و 511 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 24 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 76 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای یازدهمین روز متوالی منفی شد و 390 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 20 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای وبملت (بانک ملت) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «خودرو» و «شپدیس» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «شبهرن»، «زپارس» و «پارسان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «کگهر» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شاوان»، «حگهر» و «حخزر» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و شستا و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

عرضه و تقاضا در معاملات یکشنبه

در معاملات یکشنبه 44 نماد صف خرید داشتند و 87 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 12 درصدی به 142 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 101 درصد افزایش یافت و 257 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 22 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 42 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) با صف‌ خرید 12 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از گدنا، نمادهای فمراد (شرکت آلومراد) و غدشت (شرکت دشت مرغاب) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد ولشرق تعلق داشت که ارزش آن 5 میلیارد تومان بود. پس از ولشرق، نمادهای حپترو، وآذر، غنوش و ثاباد بیشترین صف فروش داشتند.

بهبود ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 252 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 977 میلیارد تومان بود که 32 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 7.5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 85 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 54 میلیارد تومان بود. 

پس از غدشت، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خودرو و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 379 میلیون و 499 هزار و 243 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد خودرو و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

 بورس