به گزارش اکوایران، در هفته اخیر، به استثنای روز سه‌شنبه، در باقی روزهای هفته شاخص کل قرمزپوش بود. شاخص کل بورس تهران در روز پایانی هفته آخر مهرماه نزول کرد تا نه تنها صعود تنها روز سبز بازار را خنثی کند، بلکه شاخص را تا ایستگاه یک میلیون و 310 هزار واحد پائین بیاورد. 

در ابتدای هفته شاخص ریزش هزار و 895 واحدی داشت. در دومین روز کاری هفته شاخص 6 هزار و 613 واحد منفی شد و روز دو‌شنبه نیز شاهد افت 198 واحدی شاخص کل بودیم. 

روز سه‎‌شنبه روند بازار تا حدودی عوض شد و شاخص هزار و 452 واحد صعود کرد. اما روز چهارشنبه شاخص 2 هزار و 396 واحد پائین آمد تا شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 9 هزار و 624 واحد پائین‌تر از هفته پیش بایستد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.73 درصد شود. 

شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین هزار و 675 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 44 صدم درصدی را ثبت کرد. 

در این هفته معاملاتی بورس تهران شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. در تمامی روزهای هفته ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی بود و در مجموع هزار و 18 میلیارد تومان خارج شد. 

در هفته اخیر ارزش معاملات خرد همچنان در سطح پائینی بود و میانگین روزانه آن نسبت به هفته پیشین 13 درصد افت کرد. در روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد به هزار و 554 میلیارد تومان سقوط کرد که کمترین رقم از ابتدای سال 1400 به این سو است. 

بنابراین رکود بورس تهران عمیق‌تر شده است و زنگ هشدار را به صدا در آورده است. کارشناسان اختلال در شبکه اینترنت خصوصا در شبکه تلفن همراه در کنار ریسک‌های سیستماتیک بازار از عوامل افت ارزش معاملات می‌دانند.

اما علاوه بر این بی اعتمادی سهامداران به بازار افزایش یافته است. موج خروج سرمایه از بازار نشان می‌دهد که افراد ترجیح می‌دهند در بازارهای دیگری سرمایه گذاری کنند. 

ناامیدی از احیای برجام و اعلام تحریم‌های جدید از سوی کشورهای غربی نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد ایران را افزایش داده است. در این میان گزارش کمیسیون انرژی مجلس بر نگرانی‌ها افزوده است. روز سه‌شنبه گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور توسط سخنگوی کمیسیون انرژی در صحن مجلس قرائت شد. در این گزارش نسبت به اختلال جدی در سیستم گرمایش خانگی، کاهش 70 دردصدی تولید برق، توقف فعالیت صنایع و در نتیجه افزایش نارضایتی‌های عمومی هشدار داده شده است. 

این گزارش در شرایطی منتشر شده است که افت تولید صنایع در فصل تابستان به علت کمبود برق از عوامل نزول قیمت‌ها در بازار سهام بود. اگر محدودیت انرژی صنایع افزایش یابد، با رسیدن فصل سرما نه تنها بازار سرمایه دچار رکود و ریزش خواهد شد، بلکه اقتصاد کشور دچار مشکلات اساسی خواهد شد .چشم انداز نگران کننده‌ای که می‌تواند از همین ابتدای پائیز بازار را قرمزپوش کند.