به گزارش اکوایران سنگ‌آهن در آخرین هفته از ماه اکتبر به کانال 80 دلار سقوط کرد و تا روز جمعه 28 اکتبر تا کف این کانال قیمتی عقب‌ نشست. نبود تقاضای در بازار سنگ‌آهن در معاملات فیزیکی و آتی مهم‌ترین دلیل این سقوط قیمتی ظرف یک هفته اخیر بود و در نهایت نیز پلتس در روز 28 اکتبر بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وادراتی به بنادر شمالی چین را برابر 81.85 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. فعالان بازار می‌گویند، فولادسازان چینی به دنبال خرید محموله‌های ارزان با عیار پایین هستند، اما نبود چنین محصولی در بازار ظرف روز جمعه 28 اکتبر باعث شد تا حجم معامله سنگ‌آهن در بازار ظرف این روز کاسته شود.

سپتامبر و اکتبر به شکل سنتی 2 ماه رونق بازار فولادهای ساختمانی در چین است و با اتمام این 2 ماه امید به بهبود تقاضا در بازار محصولات فولادی تقریبا از میان رفته است. در شرایط کنونی فولادسازان چینی با کاهش محسوس حاشیه سود مواجه بوده و این موضوع عامل اصلی فشار بر بازار سنگ‌آهن است.

 بازگشت هندی‌ها زغال را گران کرد

بازگشت فعالانه تجار هندی‌ از تعطیلات جشنواره دیوالی به رشد 4.75 دلاری بهای زغال‌سنگ‌آسیا فوب استرالیا منجر شد و به این ترتیب پلتس بهای این محصول را در روز 28 اکتبر برابر 311.5 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. فصل باران‌های موسمی در استرالیا ادامه‌ دارد، این موضوع با اختلال در بخش عرضه، پتانسیل ایجاد جریان افزایش نرخ در این بازار را دارد.

برخلاف جریان افزایشی ایجاد شده در بازار رغال‌سنگ فوب استرالیا، از نرخ این محصول تحویل بنادر چین کاسته نشد و پلتس بهای هر تن از این محصول تحویل بنادر چین را در روز جمعه 28 اکتبر 308 دلار ارزیابی کرد. حاشیه سود فولادسازی در چین افت محسوسی را در هفته‌های اخیر به ثبت رسانده و از همین رو تقاضا برای تامین مواد اولیه از جمله زغال از سوی فولادسازان چینی کاهش داشته است و همین موضوع باعث شده تا از نرخ این محصول کاسته شود. در هفته پایانی اکتبر پلتس حاسیه سود تولید ورق گرم در چین را منفی 47.8 دلار در هر تن و حاشیه سود تولید میلگرد را برابر منفی 18.6 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

افت قیمت قراضه ادامه‌دار شد

قراضه وارداتی به ترکیه در آخرین روز از هفته پایانی اکتبر با کاهش نرخ مواجه شد؛ فولادسازان ترکیه در بحبوحه کاهش تقاضای جهانی برای فولاد، از حجم خرید قراضه کاسته‌اند و نرخ‌های به مراتب کمتری را برای خرید قراضه پیشنهاد می‌دهند، همین موضوع نیز باعث شده تا علی‌رغم مقاومت فروشندگان برای کاهش نرخ، بالاخره از بهای این محصول کاسته شود. پلتس بهای هر تن قراضه وارداتی به ترکیه را در روز 28 اکتبر با کاهشی 2.5 دلاری برابر 357 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. یکی از تامین‌کنندگان اروپایی قراضه به عدم صرفه فروش محصول با نرخ‌های فعلی گفت اما اضافه کرد وجود فروشندگانی که نیاز مبرم به نقدینگی دارند، باعث می‌شود تا در نهایت برخی محموله‌ها با تخفیف بیشتر به فروش برسد، این در حالی است که عموم فروشندگان از ارائه این تخفیف پرهیز می‌کنند.