در جریان معاملات امروز شاهد افت قیمت‌ اغلب نمادها روی تابلوی معاملاتی بودیم و نمادهای بسیاری تا صف فروش نیز پیش رفتند. تنها گروه خوردویی آن هم نماد خودرو به واسطه خبر پذیرش پژو 207 در بورس کالا در روز دوشنبه کمی اوضاع بهتری داشت و در نهایت با رنگ سبز معاملات را به پایان برد.

اما گروه سیمانی نیز به واسطه خبری که در مورد نامه انجمن کارفرمایان سیمان به بورس کالا در رسانه‌ها منتشر شده بود اوضاع خیلی بهتری نسبت به بقیه گروه‌ها داشت، به طوری که نمادهایی از این گروه تا صف خرید هم پیش رفتند. در این نامه انجمن سیمان از بورس کالا خواسته بود که به واسطه افزایش قیمت‌ها نرخ پایه محصولات سیمانی در بازار بورس کالا را به میزان 35 درصد افزایش دهد.

از طرفی با عقبگرد قیمت‌های جهانی از جمله مس، روی و آلومینیوم از سقف‌های قیمت به سمت پائین، بورس تهران نیز به این کاهش قیمت‌ها واکنش نشان داد و منفی شد. همچنین نفت هم به کف قیمتی چند ماه گذشته خود یعنی حوالی 81 دلار رسید.

از سوی دیگر این انتظار برای بازار سرمایه می‌رفت که روند نزولی و اصلاحی را در پیش بگیرد. در صورتی که شاخص بخواهد این افت را به عنوان یک اصلاح در نظر بگیرد باید حداقل به اندازه 23 درصد از موج قبلی خود را اصلاح کند تا از منظر استانداردهای تکنیکالی بگوییم که اصلاح صورت گرفته است، در غیر این صورت این اصلاح در حد یک نوسان بیشتر نیست.

101

افت شاخص برای امروز که بیش از 20 هزار واحد بود می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شاخص تصمیم دارد تا یک میلیون و 380 و یا یک میلیون و 360 هزار واحدی اصلاح داشته باشد. البته این اصلاح نباید خیلی سنگین باشد چرا که افراد را از ادامه مسیر صعودی ناامید می‌کند.

شاخص هم وزن نیز با اینکه روزی منفی را پشت سر گذاشت اما خیلی از محدوه‌های هفته پیش خود دور نشد و در همان حوالی ایستاد تا همه چیز را به روز کاری بعد موکول کند که آیا تصمیم به اصلاح دارد و یا فعلا قصد توقف در این قیمت‌ها در دستور کار خود دارد؟

در صورتی که افت شاخص برای روز های آینده ادامه دار باشد احتمال دارد در آینده نزدیک‌تر شاهد یکی از الگوهای هارمونیک باشیم که در حال تشکیل شدن است، اما تا تکمیل این الگوی هارمونیک راه زیادی در پیش داریم. 

102