به گزارش اکوایران، بانک صادرات ایران در سال های اخیر در میان بانک های سودآور کشور قرار داشته است. این بانک در مقایسه با بانک های زیان‌ده کشور توانسته است عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. با این حال در قیاس این بانک با سایر بانک های سودآور کشور متوجه می شویم که شرایط حال حاضر بانک صادرات تعریف چندانی نیز ندارد. علاوه بر این عملکرد فصل تابستان این بانک 80 میلیارد تومان از سود خالص بهار این شرکت کم کرد که به خودی خود نشان از روند پیش روی این بانک دارد. سهام بانک صادرات ایران در بازار دوم بورس تهران با نماد وبصادر شناخته می شود و در روز های اخیر ارزش بازاری این سهم بیش از 25 هزار میلیارد تومان بوده است. قیمت سهم وبصادر از ابتدای سال تا اوایل اردیبهشت ماه رشد شدیدی داشت و از ابتدای خرداد ماه وارد یک کانال نزولی شد. این روند نزولی تا انتهای مهر ماه ادامه داشت.

عملکرد مالی بانک صادرات در شش ماهه سال جاری

بانک صادرات در شش ماهه سال جاری توانست خالص درآمد تسهیلات اعطایی خود را از 3 هزار و 543 میلیارد تومان سال قبل با رشد 82 درصدی به 6 هزار 447 میلیارد تومان برساند. خالص درآمد کارمز های بانک صادرات نیز با افزایش 59 درصدی از هزار و 202 میلیارد تومان شش ماهه سال قبل به هزار و 907 میلیارد تومان افزایش یافته است. خالص سود سرمایه گذاری های بانک صادرات با کاهش 12 درصدی به نسبت شش ماهه سال 1400 به 2 هزار و 389 میلیارد تومان کاهش یافته است.

IMG_20221130_110556_535

سایر درآمد های عملیاتی نیز که در سال های اخیر درآمدی مشابه خالص کارمز ها برای این بانک ایجاد کرده است، در شش ماهه سال جاری با افزایش 11 درصدی از هزار و 480 میلیارد تومان به هزار و 637 میلیارد تومان رسیده است. در میان سه هزینه اصلی بانک ها، بانک صادرات بیشترین میزان را صرف هزینه های ملیاتی خود می کند. هزینه های عملیاتی بانک صادرات در نیمه سال جاری 9 هزار و 498 میلیارد تومان بوده که 52 درصد به نسبت میزان سال گذشته افزایش داشته. هزینه های مالی این بانک نیز با افزایش 29 درصدی به 2 هزار و 699 میلیارد تومان رسیده و از طرف دیگر، هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک صادرات کاهش 3 درصدی داشته و برای شش ماهه سال جاری در حدود 634 میلیارد تومان قرار دارد. در نهایت سود خالص بانک صادرات برای نیمه سال جاری با کاهش 3 درصدی به نسبت 153 میلیارد تومان سود خالص شش ماهه ابتدایی سال قبل به 149 میلیارد تومان کاهش یافته است.

سودآوری فصلی بانک صادرات در تابستان و بهار

روند سودآوری بانک صادرات در مقایسه با مجموع درآمد های عملیاتی بهتر از صورت های سود و زیانی شرایط مالی این بانک را نشان می دهد. بانک صادرات در تابستان امسال درآمد عملیاتی 8 هزار و 128 میلیارد تومانی داشت اما با این حال نتوانست سودی را به فصل بهار خود بیافزاید و حتی 80 میلیارد تومان از سود فصل بهار کم کرد. این در حالی بود که وبصادر در فصل بهار تنها با 4 هزار و 137 میلیارد تومان درآمد عملیاتی 228 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرد. این بانک در فصول اخیر نیز به نسبت درآمد های که به دست آورده، سود خالص مناسبی را به ثبت نرسانده است.

IMG_20221130_110556_914

تنها در تابستان سال 99 سود خالص فصلی بالایی برای این بانک ثبت شده که ناشی از فروش بخشی از دارایی های این مجموعه بوده است. دلیل این سودآوری اندک که گاهی به زیان نیز تبدیل می شود هزینه های عملیاتی بالای این مجموعه است. در واقع می توان گفت بانک صادرات ایران هرچقدر درآمد کسب می کند خرج هزینه های عملیاتی می شود و چیزی برای سهامداران و خود بانک نمی ماند.