به گزارش اکوایران؛ بانک دی، با نماد معاملاتی دی در بازار دوم فرابورس تهران طرفداران زیادی دارد. این نماد در بسیاری از روزهای معاملاتی به عنوان پرتراکنش ترین نماد فرابورس شناخته می شود و نوسانگیرها علاقه به خصوصی به این سهم دارند. با این وجود، نماد بانک دی به عنوان یک محل سرمایه گذاری بلند مدت نیز شناخته می شود و تحلیل بنیادی سهام این بانک می تواند موجب تصمیم گیری بهتری برای معاملات نماد دی شود. بانک دی در ماه های اخیر چندین مزایده برای فروش عمومی املاک مازاد و تملیکی بانک برگزار کرده اما خریداری هنوز برای این املاک پیدا نشده است. بانک مرکزی در اعلام بانک های کشور با بزرگترین بدهکاران،بانک دی را سومین بانک در شش ماهه سال جاری شناخته که حدود ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری کلان دارد.

عملکرد مالی بانک دی در شش ماهه سال جاری

صورت های مالی شش ماهه سال جاری بانک دی نشان می دهد که این بانک در سال جاری با افزایش 41 درصدی زیان خالص درآمد تسهیلات مواجه است. بانک دی برخلاف بانک هایی مثل پست بانک یا بانک پاسارگاد در خالص درآمد تسهیلات خود، مشابه بانک آینده با زیان شدیدی دست و پنجه نرم می کند. این بانک در شش ماهه ابتدایی سال قبل منفی هزار و 946 میلیارد تومان خالص درآمد تسهیلات داشته که در شش ماهه سال جاری به منفی 2 هزار و 742 میلیارد تومان رسیده است.

IMG_20221121_125356_181

خالص درآمد کارمزد و سود سرمایه گزاری های این بانک به ترتیب 122 درصد و 107 درصد افزایش یافته اما سر فصلی که در صورت سود و زیانی شش ماهه این بانک تأثیر زیادی داشته است سایر درآمد های عملیاتی بانک دی است. این بانک در شش ماهه سال جاری افزایش هزار و 61 میلیارد تومانی سایر درآمد های عملیاتی را تجربه می کند که طی اعلامیه شفاف سازی بانک دی در خصوص صورت های مالی شش ماهه، این افزایش را بابت وصول مطالباتی دانسته اند که در سال قبل به عنوان هزینه مطالبات مشکوک الوصول شناسایی کرده بودند. علاوه بر این سر فصل، هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک دی نیز در شش ماهه سال جاری 87 درصد کاهش یافته که در جای خود 908 میلیارد تومان به سود و زیان خالص این بانک کمک کرده است. هزینه های عملیاتی بانک دی به نسبت شش ماهه سال قبل 53 درصد افزایش یافته و هزینه های مالی این بانک نیز از کمتر از 500 میلیون تومان در شش ماهه سال قبل به 269 میلیارد تومان افزایش یافته است. در نهایت زیان خالص بانک دی از 3 هزار میلیارد تومان شش ماهه سال قبل به هزار و 958 میلیارد تومان کاهش یافته که می توان این کاهش را مقطعی و فقط به دلیل وصول مطالبات دانست. با وجود افزایش زیان خالص درآمد تسهیلات و افزایش هزینه ها در این صورت مالی، صورت های آتی را می توان با افزایش زیان برای بانک دی متصور شد.

IMG_20221121_125357_972

عملکرد فصلی بانک دی نیز حکایت از شرایط وخیم این بانک در دو سال اخیر دارد. بانک دی که در سال 98 سودآوری داشت، از نیمه سال 99 وارد زیان فصلی شد و در نهایت سال 1400 را با زیان خالص بزرگی به انتها رساند. زیان فصلی تابستان بانک دی نیز همانطور که گفته شد، به واسطه وصول مطالبات کاهش یافته و از صورت های مالی 9 ماهه و سالانه این بانک توقع افزایش زیان، با توجه به روند حال حاضر بانک دی می رود.