به گزارش اکوایران سنگ‌آهن در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در هفته جاری تا مرز 110 دلاری شدن پیش رفت. رشد  بهای فولاد و تقویت یوآن از افزایش نرخ سنگ‌آهن در چین حمایت کرد و به این ترتیب پلتس شاخص بهای سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در این روز 109 دلار و 60 سنت ارزیابی کرد. به این ترتیب ظرف روز دوشنبه پنجم دسامبر بهای این محصول رشدی 2.1 درصدی را به ثبت رساند. تقویت ارزش یوآن نسبت به دلار آمریکا سیگنالی موثر در جهت رشد بهای دلاری کامودیتی‌ها است که تاثیر آن بر بازار محصولات صنعتی ظرف روز ابتدایی بازگشایی بازارها در هفته جاری دیده شد.

با این وجود پلتس ایجاد جریان رشد نرخ در بازار فولاد چین را عمدتا منوط به بخش ابتدایی و میانی زنجیره تولید دانست و به نقل از فعالان بازار از عدم تغییر قابل ذکر در تقاضا برای محصولات فولادی همچون میلگرد در بازار داخلی این کشور خبر داد. یکی از فعالان بازار محصولات نهایی فولاد در چین، با اشاره به عدم بهبود قابل توجه در بخش تقاضا برای محصولات نهایی، رشد نرخ فعلی در این زنجیره را عمدتا مربوط به خرید و ذخیره‌سازی مواد اولیه پیش از شروع تعطیلات سال نو دانست.

زغال چشم‌انتظار رشد نرخ

زغال متالورژیک آسیا فوب استرالیا در روز دوشنبه پنجم دسامبر، همچنان در مسیر رشد نرخ قدم برداشت، به نحوی که پلتس پریمیوم این محصول را با رشدی یک دلاری برابر 250 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. محدودیت در عرضه، در شرایطی که تقاضا افزایشی است، عامل این رشد قیمتی بود. بروز اختلال آب‌وهوایی در استرالیا پیش از موعد سالانه به کاهش عرضه معدنی زغال متالورژیک از سوی معادن این کشور منجر شد. همزمان با اختلال در بخش عرضه، تقاضا برای این محصول از سوی هند، اندونزی و ترکیه افزایش یافت و به این ترتیب این دو سیگنال از رشد نرخ این محصول در این بازار حمایت کرد.  

اما زغال متالورژیک سی‌اف‌آر چین همچنان بدون تغییر قیمت در روز دوشنبه پنجم دسامبر به فروش رفت و پلتس پریمیوم این محصول را برابر 299  دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. اگرچه اخبار خوشی مبنی بر کاهش محدودیت کرونایی در چین منتشر شده و این اخبار سیگنالی افزایشی برای بازار مواد اولیه فولادسازان به همراه داشته است، اما به نظر می‌رسد که فولادسازان چینی حاضر به خرید زغال متالورژیک گرانتر نبوده و در صورت رشد نرخ این محصول به سراغ خرید محموله‌های وارداتی غیرمعمول از مبدا دیگر می‌روند.

استمرار رشد نرخ قراضه ترکیه

قراضه وارداتی به ترکیه نیز در روز ابتدایی بازگشای بازار در هفته جاری همچنان افزایشی قیمت خورد؛ به نحوی که بهای این محصول با ثبت رشد روزانه 1.5 دلار برابر 380 دلار به ازای هر تن اعلام شد. به گفته منابع پلتس فروشندگان قراضه به شکل مستمر و تدریجی بر نرخ محصول صادراتی خود اضافه کرده و متقاضیان نیز با توجه به ضروروت خرید، این رشد نرخ را می‌پذیرند. در این شرایط مجدد نوردسازان ترکیه از زیان در تولید با خرید مواد اولیه گران خبر می‌دهند. برای عدم زیان نوردکاران ترکیه، باید میلگرد صادراتی این کشور، نرخی در محدوده 385 تا 390 دلار به ازای هر تن داشته باشد، این در حالی است که این محصول با نرخ 370 دلار به ازی هر تن فوب ترکیه به فروش می‌رود و به این ترتیب فولادسازان ترکیه متحمل زیان خرید گران قراضه می‌شوند.