به گزارش اکوایران، شرکت پارس خودرو که از زیر مجموعه های شرکت سایپا به شمار می رود در سال جاری عملکرد خوبی در افزایش فروش خود به ثبت رسانده است. با وجود افزایش فروش و درآمدزایی این مجموعه، هنوز در این شرکت زیان خالص به ثبت می رسد به شکلی که در ترازنامه تلفیقی این شرکت، انتهای شهریور ماه زیان انباشته 11.5 هزار میلیارد تومانی وجود داشته است. شرکت پارس خودرو پس از انتشار صورت های مالی خود، برای شفاف سازی این صورت ها اطلاعیه ای صادر کرد. مطابق این اطلاعیه پارس خودرو به واسطه دو عامل درگیر زیان خالص شدید این روز ها شده است. عامل اول افزایش شدید قیمت مواد اولیه مصرفی این مجموعه بوده و عامل دوم عدم افزایش اصولی نرخ فروش محصولاتشان است که از قیمت گذاری دستوری نشأت می‌گیرد. این دو عامل مانند دو لبه قیچی شریان حیاتی این شرکت را فشرده است و در صورتی که فکری به حال آن نشود، باید منتظر روز های بدتری برای پارس خودرو ماند.

فروش ماهانه شرکت پارس خودرو  

پارس خودرو در انتهای سال 1400 نشان داد که 7 هزار و 346 میلیارد تومان فروش طی این سال داشته است. متوسط فروش ماهانه خپارس در سال قبل 612 میلیارد تومان در ماه بود که در هشت ماهه طی شده از سال جاری این مبلغ به هزار و 666 میلیارد تومان در ماه رسیده و رشدی 172 درصدی داشته است. رشد فروش شکل گرفته برای محصولات این مجموعه تا حد قابل توجهی از افزایش مقدار فروش محصولات نیز نشأت گرفته است.

فروش ماهانه خپارس09.26

پارس خودرو در هشت ماهه ابتدایی سال قبل 4 هزار و 493 میلیارد تومان فروش داشت که در سال جاری با افزایش 196 درصدی، تا انتهای آبان ماه به 13 هزار و 328 میلیارد تومان رسیده است. بیشترین فروش ماهانه خپارس در سال جاری به تیر ماه بر می گردد. تیر ماه سال قبل نیز بیشترین فروش ماهانه این مجموعه با هزار و 612 میلیارد تومان به ثبت رسیده بود. در تیر ماه امسال نیز با 2 هزار و 165 میلیارد تومان فروش بیشترین فروش ماهانه تا انتهای ماه هشتم سال 1401 به ثبت رسیده است. در مقایسه ماه به ماه نیز شاهد هستیم که بیشترین میزان افزایش فروش ماهانه به نسبت ماه کشابه در سال قبل مربوط به آبان ماه امسال با نزدیک به 12 برابر افزایش فروش است.

عملکرد مالی پارس خودرو در شش ماهه سال جاری

پارس خودرو در شش ماهه سال جاری توانسته است درآمد های عملیاتی خود را 125 درصد به نسبت شش ماهه سال قبل افزایش دهد. با وجود افزایش درآمد های عملیاتی از 4 هزار و 397 میلیارد تومان شش ماهه سال قبل به 9 هزار و 882 میلیارد تومان، این شرکت نتوانسته است سود ناخالص شناسایی کند. زیرا بهای تمام شده درآمد های عملیاتی با افزایش 187 درصدی به 12 هزار و 63 میلیارد تومان رسیده و حاشیه سود ناخالص این شرکت را از 4.3 درصد شش ماهه سال قبل به منفی 22 درصد در شش ماهه امسال کاهش داده است.

عملکرد مالی شش ماهه خپارس09.26

سود ناخالص خپارس در شش ماهه سال گذشته 190 میلیارد تومان بوده که در شش ماهه سال جاری به زیان ناخالص 2 هزار و 181 میلیارد تومانی تبدیل شده است. هزینه عملیاتی این شرکت به نسبت نیمه سال 1400 افزایش 36 درصدی داشته و به 367 میلیارد تومان رسیده است. سایر درآمد ها و هزینه های عملیاتی این مجموعه در شش ماهه امسال منفی 469 میلیارد تومان است که افزایش بخصوصی نداشته است. هزینه های مالی این شرکت با کاهش 34 درصدی از 300 میلیارد تومان شش ماهه سال قبل به 199 میلیارد تومان کاهش یافته است. در نهایت سود و زیان خالص خپارس که در شش ماهه سال قبل زیان 427 میلیارد تومانی بوده، در شش ماهه امسال با افزایش 638 درصدی به زیان خالص 3 هزار و 155 درصدی رسیده است.