شرکت صنایع آذر آب با نماد فاذر در بازار دوم فرابورس مورد معامله قرار می گیرد. نماد فاذر طی روزهای اخیر با استقبال خریداران روبه‌رو شده است و صدر صف‌های خرید را به خود اختصاص داده است. به همین بهانه تیم تحلیل اکوایران به بررسی این نماد پرداخته است.

شرکت صنایع آذر آب در خرداد 1400 مجوز افزایش سرمایه خود را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دریافت کرد و از مبلغ 100 میلیارد تومان به مبلغ هزار و 800 میلیارد تومان افزایش سرمایه داد..

فاذر در آبان ماه سال جاری در خصوص علت تغییر سودآوری خود گزارش شفاف سازی منتشر کرد. این شرکت اعلام کرد افزایش بهای تمام شده مواد و تجهیزات مصرفی در پروژه ها نسبت به پایان سال 1400، افزایش نرخ دستمزد در سال 1401 و کاهش تناژ تولید نسبت به دوره مشابه سال قبل و افزایش هزینه‌های جذب نشده به دلیل نبود سرمایه در گردش بوده که منجر به عدم تأمین مواد و تجهیزات در کارگاه شده و همچنین مشکلات گمرکی در ترخیص مواد و تجهیزات خارجی و کاهش سایر درآمدهای عملیاتی شامل سود و زیان ناشی از دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی و فروش ضایعات بوده است. این شرکت اعلام کرد که مصمم است در سال مالی آتی با رفع محدودیت‌های ناشی از عدم دریافت ضمانت نامه‌های بانکی و تأمین سرمایه در گردش کافی و انعقاد قراردادهای جدید با افزایش حجم تولید و فروش نسبت به پوشش زیان گام بردارد و اهداف پیش بینی سال 1401 را تحقق بخشد.

در 12 آذر ماه سال جاری طی اطلاعیه‌ای، فاذر از شروع به کار عملیات طراحی، تأمین، ساخت، نصب و راه اندازی 2 دستگاه بویلر 200 تن پالایشگاه کنگان خبر داد.

شرکت صنایع آذر آب در 9 ماهه منتهی به آذر ماه 397 میلیارد تومان درآمد کسب نموده که از این مبلغ 23 میلیارد تومان مربوط به آذر ماه می‌باشد. در خصوص روند فروش ماهانه فاذر از ابتدای سال تا انتهای آذر ماه می توان گفت با نوساناتی همراه بوده است و در اردیهشت ماه توانسته بهترین فروش خود را با عدد 40 میلیارد تومان ثبت کند و بعد از آن تا مرداد ماه با افت در درآمد فروش مواجه شده است. فاذر با وجود اینکه توانست اوضاع بهتری برای سه ماهه پاییز نسبت به سه ماهه تابستان خود به‌دست آورد اما این شرکت در آذر ماه 23 میلیارد تومان فروش ماهانه شناسایی کرده است که نسبت به میانگین ماه‌های قبل خود با افت مواجه شده است.

 درآمدهای عملیاتی این شرکت نشان می‌دهد که برای سه ماهه زمستان سال 1400 موفق شده حدود 250 میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کند اما نتوانست رکورد خوبی را برای سه ماهه اول و دوم سال جاری رقم بزند. برای سه ماهه ابتدایی سال 1401 از رقم حدود 170 میلیارد تومان به رقم 154 میلیارد تومان برای فصل تابستان رسید که با افت 8 درصدی در درآمد عملیاتی روبه‌رو شده است. در صورتی که سودآوری و درآمدزایی فاذر اوضاع و شرایط خوبی را در پیش نگرفته است، سایر هزینه های اداری، عمومی و فروش آن نیز کاهش یافته در مقابل سایر هزینه های این شرکت برای تابستان 1401 افزایش یافته است. در کنار کاهش درآمدهای عملیاتی، بهای تمام شده این شرکت نیز طی نوساناتی که داشته در نهایت با افت مواجه شده است. 

حاشیه سود ناخالص فاذر از ابتدای سال 1400 تا انتهای آن با نوساناتی همراه بود که برای شش ماهه سال 1401 سود ناخالص این شرکت نسبت دو فصل قبلی خود 43 درصد کاهش یافته و در محدوده 11 درصدی قرار گرفته است. این شرکت شش ماهه امسال حدود 68 میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده و توانسته برای سه ماهه دوم تابستان زیان خود را نسبت به سه ماهه اول کاهش دهد. 

با وجود زیان شناسایی شده و کاهش درآمدزایی این شرکت، سهام فاذر برای خریداران از جذابیت برخوردار است. حال باید دید تا چه وقت این سهام در صف خرید یکه تازی می‌کند.


همچنین در برنامه چارسو ببینید؛