به گزارش اکوایران سنگ‌آهن دریایی آسیا ظرف روز دهم ژانویه به کانال ۱۲۰ دلاری صعود کرد؛ کاهش بهای زغال متالورژیک در بازار داخلی چین و احتمال بهبود تقاضا برای محصولات فولادی در چین پس از شروع سال نوی چینی از بهبود قیمتی در این بازار حمایت کرد. به این ترتیب پلتس بهای هر تن سنگ‌اهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با ثبت رشد روزانه ۳.۴۵ دلاری برابر ۱۲۲ دلار و ۱۵ سنت ارزیابی کرد.

حمایت از ساخت‌وساز به سود سنگ‌آهن‌ها تمام شد

در عین حال شنیده‌ها از افزایش انتشار حجم اوراق قرضه ویژه در چین با هدف حمایت مالی از پروژه‌های ساخت مسکن در سال ۲۰۲۳ حکایت دارد؛ این خبر با ایجاد خوش‌بینی به بهبود تقاضا برای محصولات فولادی پس از اتمام تعطیلات سال نوی چینی زمینه رشد قیمت در بازار فولاد را فراهم کرد. این موضوع محرک تقاضا برای سنگ‌آهن برای تحویل در فوریه و مارس خواهد بود.

اگرچه سنگ‌اهن سال ۲۰۲۳ را افزایشی آغاز کرده، اما گفته می شود که تجار واردکننده سنگ‌اهن به چین همچنان در زیان به سر می‌برند، چرا که تقاضا برای سنگ‌اهن تحویل ژانویه کمتر از تقاضای معمول سالانه بوده است.

زغال استرالیا بدون مشتری ماند

کاهش خوش‌بینی به بهبود روابط تجاری چین و استرالیا باعث شد تا زغال متالورژیک اسیا فوب استرالیا در روز دهم ژانویه کاهشی ۵۰ سنتی را تجربه کرده و پلتس پریمیوم این محصول را برابر ۳۱۳ دلار و ۲۵ سنت ارزیابی کند.

تقاضا برای زغال متالورژیک تحویل چین نیز تحت تاثیر نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی کاهشی است، اما پلتس بهای این محصول را در روز دهم ژانویه بدون تغییر برابر ۳۱۴ دلار به ازای تن ارزیابی کرد.

تقاصای فولادسازان چینی برای خرید زغال از تولیدکنندگان آمریکایی و کانادایی نیز کاهش یافته است، ویژگی‌های این زغال باعث می‌شود که فولادسازان چینی تمایلی به استفاده از آنها در این فصل سال نداشته باشند و بنابراین این محصول تحت فشار کاهش نرخ باشد.

قراضه از کانال 420 دلاری عقب نشست

قیمت قراضه وارداتی به ترکیه در میانه افزایش عرضه و کاهش تمایل متقاضیان برای خرید ارزان شد و به این ترتیب پلتس بهای این محصول را در روز دهم ژانویه با ثبت کاهش  ۲.۵ دلاری برابر ۴۱۷ دلار و ۵۰ سنت ارزیایی کرد.

اگرچه گفته می‌شود همچنان بخشی از فولادسازان ترکیه خرید قراضه برای ماه فوریه خود را به پایان نرسانده‌اند، اما افزایش عرضه این محصول و احتمال کاهش قیمت باعث شده تا فعالان از خرید دست بکشند. هرچند با توجه به تقویت یورو نسبت به دلار بعید است که تجار اروپایی، حاضر به ارائه تخفیف بر روی محصول خود باشند و به این ترتیب فعالان این بازار فعلا انتظار کاهش قابل ملاحطه قیمت‌ها را در کوتاه مدت ندارند.