به گزارش اکوایران تمایل برای خرید سنگ آهن دریایی آسیا در اولین روز هفته با اتمام تعطیلات تقریبا 10 روزه روز ملی چین افزایش یافت و به این ترتیب بهای این محصول وارد روند صعودی شد. پلتس بهای هر تن سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز دوشنبه ۱۰ اکتبر با افزایش 2 دلار ۹۵ سنتی برابر ۹۸ دلار و ۷۵ سنت به ازای هر تن ارزیابی کرد.

بهای سنگ‌آهن در بازارهای آسیایی با وجود تعطیلات چین، اندکی رشد نرخ داشت، این موضوع از رشد بهای سنگ‌آهن وارداتی به چین در اولین روز از هفته حمایت کرد. در عین حال اخباری از اعتصاب در بخش لجستیک منطقه تانگشان چین به گوش می‌رسد که این خبر نیز سیگنالی افزایشی برای بازار سنگ‌آهن به همراه دارد. البته برخی فعالان این بازار بر این باورند که طولانی شدن این اعتصاب می‌تواند بر روند بازار سنگ‌آهن اثر بگذارد، اما اگر این اعتصاب در بازه زمانی کمتر از یک هفته به اتمام برسد، عرضه و تولید کاملا قابل مدیریت بوده و نمی‌توان انتظار اثرگذاری افزایشی آن بر بازار بود.

زغال‌سنگ فوب استرالیا گران شد

تمایل برای خرید زغال سنگ کک شو آسیا فوب استرالیا در اولین روز هفته افزایش یافت؛ این در حالی بود که بهای زغال‌سنگ سی‌اف‌آر چین در این روز بدون تغییر نرخ معامله شد. کاهش عرضه زغال سنگ از سوی معادن استرالیا، همزمان با افزایش تقاضا برای این محصول عامل رشد بهای آن بود. پلتس پریمیوم زغال‌سنگ کک شو آسیا فوب استرالیا را در روز دوشنبه ۱۰ اکتبر با افزایش ۵ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن ۲۸۳ دلار ارزیابی کرد.

اما بازار زغال‌سنگ وارداتی به چین چشم‌انتظار برگزاری نشست کنگره ملی خلق چین است که ظرف روزهای آینده برگزار می‌شود، در این شرایط اغلب فعالان بازار ترجیح می‌‌دهند تا خریدهای خود را به تعویق بیندازند. به این ترتیب پلتس پریمیوم زغال سنگ آسیا سی اف آر چین را نیز در همین تاریخ یعنی ۱۰ اکتبر بدون تغییر نسبت به جمعه ۷ اکتبر ۳۰۸ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

غلبه سیگنال کاهشی در بازار قراضه

در اولین روز از هفته جاری، قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه در کانال محدودی نوسان نرخ داشت؛ فولادسازان ترکیه، بر اساس نرخ محصول و حاشیه سود خود، قیمت پیشنهادی برای خرید قراضه را تعیین می‌کنند. پلتس پریمیوم قراضه آهن وارداتی ترکیه را در روز دوشنبه ۱۰ اکتبر ۳۷۲ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

پلتس در بخش دیگری از گزارش خود به کاهش فروش میلگرد در ترکیه در روز دوشنبه ۱۰ اکتبر اشاره کرد، در این شرایط عمده تمرکز فروش این محصول در بازارهای آفریقا، خاورمیانه و حوزه مدیترانه بود و تمرکز فروش بر کشورهای دورتر از جمله آمریکا کمتر بود. بنا به گفته یک تاجر فولاد؛ قیمت قراضه آهن بدون بهبود بازار صادراتی محصولات فولادی امکان افزایش ندارد، در شرایط کنونی بازار صادراتی محصولات فولادی ترکیه وضعیت مناسبی ندارد و این موضوع فشار کاهش قیمت را به این بازار وارد می‌کند.