به گزارش اکوایران، مس ظرف هفته منتهی به روز جمعه 20 ژانویه مسیر رشد قیمتی خود در روزهای ابتدایی سال 2023 را ادامه داد به نحوی که بهای این فلز در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز جمعه به 4.23 دلار به ازای هر پوند در معاملات آتی کامکس رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس روزهای ابتدایی ژوئن 2022 بود. در عین حال این فلز در معاملات نقدی و فروش فوری بورس فلزات لندن در روز چهار ‌شنبه 19 ژانویه تا نرخ 9 هزار و 436 دلار به ازای هر تن پیشروی کرد، اما ظرف 2 روز پایانی هفته اندکی از این سطح قیمتی عقب نشست.

 به گفته فعالان بازار، صعودی های مس بر روی بهبود قابل توجه تقاضای فیزیکی برای این فلز، پس از سال نو چینی شرط بندی می‌کنند، اما آن‌ها باید مراقب فریب خوردن باشند.

افزایش شدید انتظارات مثبت قیمتی بدون افزایش واقعی مصرف، می‌تواند سرمایه‌گذاران را در یک رکود شدید احتمالی، همانند آنچه در اواسط سال 2022 و در پی بروز جنگ اوکراین و روسیه و بحران انرژی ایجاد کرد، گرفتار کند.

صعودی بی‌بشتوانه

گای ولف، رئیس تجزیه و تحلیل بازار جهانی در کارگزاری Marex معتقد است افزایش نرخ در بازارهای مالی و کالایی ظرف هفته ابتدایی ژانویه هر سال تا حدودی خطرناک است، چرا که سرمایه‌گذاران بعد از استراحت سال نو به بازار بازمی‌گردند و سرخوشی حاصل از آن باعث ریسک‌پذیری بیشتر آن‌ها می‌شود، بنابراین نمی‌توان به روال بازار ظرف روزهای ابتدایی سال امیدوار بود و احتمال از میان رفتن آن وجود دارد.

بهای مس در بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه 19 ژانویه در ساعاتی به 9 هزار و 550 دلار که بیشترین نرخ فروش آن ظرف 7 ماه اخیر است رسید؛ این فلز در چین نیز رشد قیمت بالایی داشت و در معاملات آتی بورس شانگهای با نرخی در محدوده قیمت خود در 25 آوریل 2022 به فروش رفت. تغییر سیاست دولت چین در اجرای قرنطینه سختگیرانه و امیدواری به رشد تقاضا از سوی چین عامل مهمی در این صعود قیمتی بود.

 گای ولف می‌گوید به کاهش قرنطینه در چین خوش‌‌بین نیست. اگرچه فعالیت تولیدی و صنعتی در این کشور ادامه دارد، اما گفته می‌شود که دولت چین افراد مبتلا را در آپارتمان‌های خود حبس می‌کند؛ بنابراین شاید بتوان گفت که در شرایط کنونی شکل قرنطینه در چین تغییر کرده است.

کاهش موجودی برطرف می‌شود؟

امید به کاهش رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و ذخایر پایین مس در انبارهای بورسی از دیگر عوامل رشدی بهای این فلز ظرف هفته‌های اخیر بود. با این وجود ذخایر مس بورس شانگهای به آرامی در حال افزایش است، در حالی که عوارض واردات مس به چین از اکتبر 2022 حدود 80 درصد کاهش داشته است.

شیوع ویروس کرونا در چین در حال افزایش است و احتمال موج جدیدی از این بیماری پس از تعطیلات سال نوی چینی دنیا را فرا می‌گیرد.

گای ولف با در نظر گرفتن تمامی این موارد استمرار روند رو به رشد بهای فلز سرخ را معقول نمی‌بیند و از ایجاد جریان کاهش نرخ در این بازار خبر می‌دهد.