به گزارش اکوایران بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در روز جمعه 20 ژانویه به 126 دلار به ازای هر تن رسید. این آخرین روز معامله این محصول در بازار چین پیش از شرو ع تعطیلات سال نو در این کشور بود. نرخ فروش سنگ‌آهن نسبت به ابتدای سال جاری 7.1 درصد رشد داشته است. در عین حال بهای این محصول 59.5 درصد بالاتر از کف قیمت ثبت شده برای آن در سال 2022 است.

واردات سنگ آهن چین در دسامبر سال گذشته به 90 میلیون و 860 هزار تن رسید، که این رقم کمتر از میزان واردات ای ن محصول ظر ف 2 ماه قبل یع نی نوامبر و اکتبر بود. چینی‌ها در ماه نوامبر بالغ بر 98 میلیون و 850 هزار تن و در ماه اکتبر برابر 94 میلیون و 980 هزار ستن سنگ‌آهن وارد  کردند.

 البته به شکل سنتی همواره بر میزان واردات سنگ‌آهن از سوی چین در هفته‌های پایانی سال افزوده می‌شود، چرا که فولادسازان درصدد خرید و ذخیره‌سازی ماده اولیه مصرفی خطوط تولید پیش از شروع تعطیلات سال نو هستند. اگرچه از میزان واردات سنگ‌آهن چین ظر ف دسامبر 2022 نسبت به ماه نوامبر کاسته شدف اما میزان واردات این محصول  نسبت به دسامبر 2021  رشدی 5.6 درصدی داشته است.

چین مصرف‌کننده 70 درصد سنگ‌آهن دریایی دنیا است و روند تقاضای این کشور بر نرخ این محصول در نقاط مختلف دنیا اثر می‌گذارد.

تقاضای مصرفی حامی رشد نرخ سنگ‌آهن

اگرچه ماه ژانویه 2023 به پایان نرسیده است، اما داده‌های معاملات آتی سنگ‌آهن بیانگر آن است که بر میزان واردات سنگ‌آهن چین برای ماه ژانویه افزوده شده است. طبق داده‌های Kpler، میزان واردات سنگ‌آهن چین برای ماه ژانویه به 115 میلیون و 600 هزار تن و طبق داده‌های Refinitiv میزان واردات این محصول به 116 هزار و 800 تن خواهد رسید. البته لزوما اعداد تخمین زده شده توسط تحلیلگرا ن با اعداد  رسمی گمرک  همخوانی ندارد، چرا که داده‌های گمرک زمان ترخیص کالا را در نظ رمی‌گیرد.

به هر ترتیب رصد داده‌های معاملاتی برای ماه ژانویه  امسال از رشد قوی واردات چینی‌ها حکایت دارد و احتمالا میزان واردات از رکورد میزان واردات سنگ‌آهن در جولای 2020 نیز بیشتر خواهد بود.

البته ظرف سال‌های اخیر گمرک چین داده جداگانه‌ای برای ماه ژانویه اعلام نمی‌کند و میزان داده‌های تجاری برای 2 ماه ابتدایی سال یعنی ژانویه و فوریه به شکل همزمان ارائه می‌شود تا کاهش تقاضا در زمان تعطیلات سال نو پوشش داده شود.

Untitled1

حیرت  مقامات چینی از رشد نرخ

افزایش مستمر بهای سنگ‌آهن در چین باعث شده تا سیاست‌گذاران چینی از  قیمت‌ها شگفت‌زده شده و برنامه‌ریز دولتی در خصوص رشد قابلا ملاحظه قیمتی در این بازار هشدار صادر کند.

دولت چین همواره از سیاست‌های کنترلی برای جلوگیری از رشد  مستمر قیمتی به خصوص در بازار مواد اولیه استفاده کرده است. البته اگر تقاضا در بخش محصولات نهایی به واقع افزایشی باشد، کنترل قیمت‌ها با سیاست نظارتی در کوتاه مدت جواب می‌دهد.