به گزارش اکوایران شاخص بهای فلزات بورس لندن در هفته پایانی ژانویه رشدی 1.26 درصدی داشت و تا 4 هزار و 4.3 واحد پیش رفت. در عین حال ظرف این بازه زمانی یک هفته‌ای در معاملات آتی کامکس آمریکا سرب رشدی 4.6 درصدی، قلع افزایشی 4.4 درصدی، آلومینیوم رشدی 0.63 درصدی و نیکل افزایشی 0.5 درصدی را به ثبت رساندند، این در حالی بود که در این بازه زمانی مس 0.7 درصد از ارزش خود را از دست داد و فلز روی نیز به میزان 0.2 درصد ارزان شد.

اقتصادی جهانی در سراشیبی سقوط

ظرف سال گذشته میلادی از میزان اثرگذاری چین بر بازارهای کالایی کاسته شد؛ این موضوع از سویی ناشی از عدم‌بازگشایی کامل اقتصاد چین به دلیل قرنطینه‌های متناوب و از سوی دیگر با افزایش مداخلات فدرال رزرو در اقتصاد جهانی برای مهار تورم رقم خورد. در این شرایط اگر چینی‌ها بتوانند مطابق آنچه وعده می‌دهند اقتصاد خود را به مسیر رشد بازگردانند و از شیوع گسترده کرونا در این کشور در پی کاهش محدودیت قرنطینه‌ای قسر در بروند، می‌توان به رشد تقاضا برای کالاهای پایه از سمت این کشور امیدوار بود. این موضوع در وهله اول با حمایت از تقاضا برای محصولات صنعتی، مانعی در مقابل بروز رکود اقتصادی خواهد بود، اما اگر به افزایش قیمت محصولات صنعتی منجر شود، فدرال‌رزرو را به افزایش بیشتر نرخ بهره تشویق می‌کند که تاثیر منفی این سیاست بر بازارهای کالایی می‌تواند به مراتب جدی‌تر باشد.

در شرایطی بر نرخ فلزات صنعتی در بازارهای جهانی افزوده می‌شود که آخرین برآوردهای بانک جهانی از احتمال تضعیف بیشتر اقتصاد دنیا برای سال 2023 خبر می‌دهد. اگر این برآوردهای منفی درست از آب درآید، باید منتظر عقبگرد محسوس تقاضا و در نتیجه سقوط نرخ فلزات ظرف سال جاری میلادی باشیم. در این شرایط روند رو به رشد بهای فلزات، بی توجه به هشدار موسسات بین‌المللی در خصوص کاهش رشد اقتصادی را می‌توان امیدواری دلخوشانه نسبت به عدم بروز رکود اقتصادی برداشت کرد.

بانک جهانی در آخرین گزارش خود پیش بینی این موسسه از رشد اقتصادی دنیا برای سال 2023 را از 3 درصد قبلی به 1.7 درصد کاهش داد. تبعات بروز کرونا و بحران تورم در دنیا زمینه‌ساز کاهش رشد اقتصاد جهانی ظرف یک سال اخیر شده و به نظر می‌رسد اثرگذاری این داده‌ها بر اقتصاد جهانی برای سال جاری نیز ادامه‌دار شود.

کاهش عرضه از رشد نرخ مس حمایت کرد

فلز سرخ در معاملات آتی کامکس ظرف روزهای پایانی ژانویه به کانال قیمتی 4.2 دلار به ازای هر پوند بازگشت؛ اگرچه این فلز یک درصد از ارزش خود را ظرف روز جمعه 27 ژانویه از دست داد، اما همچنان این کانال جدید قیمتی را که بیشترین نرخ فروش آن ظرف 7 ماه اخیر بود را حفظ کرد. برآورد منفی از رشد اقتصاد جهانی سیگنالی منفی برای مس به همراه دارد، اما در شرایط کنونی این فلز از محدودیت عرضه و امیدواری به رشد تقاضا سیگنال افزایشی موثرتری دریافت می‌کند. در حالی که تلاش جهانی برای عبور از سوخت‌های فسیلی بر تقاضای جهانی برای مس می‌افزاید، کاهش محدودیت کرونا در چین نیز زمینه رشد تقاضای مصرفی برای این فلز را مهیا می‌کند. در چنین شرایطی پرو به عنوان دومین تولیدکننده برتر مس در دنیا با ناآرامی داخلی کم سابقه‌ای روبرو شده و این موضوع از میزان تولید معدنی در این کشور کاسته است. در عین حال شیلی به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده معدنی مس در نیا نیز از احتمال افت 6 درصدی تولید در سال 2023 خبر داده است. در حال حاضر موجودی مس در انبارهای LME و بورس شانگهای به کمتر از 186 هزار تن رسیده که این میزان برای 2 روز مصرف دنیا کافی است.

آلومینیوم 2600 دلاری شد

آلومینیوم هم ظرف روزهای پایانی ژانویه در معاملات آتی کامکس آمریکا کانال قیمتی 2 هزار و 600 دلاری را پس گرفت، سطحی که پس از ژوئن 2022 دیده نشده بود. این فلز متاثر از سیگنال افزایش احتمالی تقاضا و رشد عرضه در سال 2023 وارد مسیر رشد نرخ شد و ظرف ماه ژانویه رشدی 9 درصدی را به ثبت رساند. در حالی که واهمه از بروز رکود اقتصادی در سال گذشته میلادی از تقاضا برای این فلز کاست، امیدواری به محرک‌های دولتی چین برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد در سال جاری از رشد بهای آلومینیوم حمایت کرد. در عین حال میزان ذخایر آلومینوم دنیا به کمترین سزح پس ازسال 2002 رسیده است. رشد بهای انرژی در دنیا با محوریت کشورهای اروپایی ظرف سال گذشته به توقف تولید برخی واحدهای آلومنیوم ساز منجر شد. این موضوع با محدودیت عرضه از رشد بهای این فلز حمایت می‌کند.