به گزارش  اکوایران در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در چین پس از تعطیلات سال نو در این کشور، سنگ‌آهن تا مرز 130 دلاری شدن صعود کرد؛ بازگشت متقاضیان چینی به بازار پس از تعطیلات سال نو و امیدواری نسبت به بهبود بازار ساخت‌وساز در این کشور در پی حمایت‌های دولتی عامل این رشد قیمتی بود. به این ترتیب پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز دوشنبه 30 ژانویه با ثبت رشد روزانه 2.4 دلاری برابر 129 دلار و 80 سنت ارزیابی کرد.

دولت چین کنفرانسی را در 28 ژانویه در پکن برگزار کرد و در آن اقدامات مورد نیاز به منظور جمایت از اقتصاد و بازار ساخت مسکن در این کشور را بررسی کرد؛ برگزاری این نشست و در عین حال بازگشایی مرزهای چین با کاهش یا حذف محدودیت کرونایی در این کشور باعث ایجاد ذهنیت بهبود تقاضا میان فعالان بازارهای کالایی شد و از رشد بهای سنگ‌آهن حمایت کرد. امیدواری به بازگشت فعالیت ساخت‌وساز در چین در ماه‌های پیش‌رو باعث شده تا فولادسازان چینی درصدد افزایش تولید برآیند، در عین حال خوش‌بینی‌های ایجاد شده در این زمینه از رشد بهای محصولات فولادی نیز حمایت کرده است. بهبود نرخ شمش و محصولات فولادی در چین با بهبود حاشیه سود فولادسازی می‌تواند محرک بهای سنگ‌آهن و سایر مواد اولیه مصرفی در این صنعت باشد.

اختلال در عرضه زغال را گران کرد

زغال‌سنگ استرالیا با افزایش نگرانی در خصوص عرضه، گران شد. به این ترتیب پلتس پریمیوم این محصول فوب استرالیا را برای روز ابتدایی هفته با ثبت رشد روزانه 3.25 دلاری برابر 335 دلار و 25 سنت اعلام کرد.

بروز حادثه در خط راه‌آهن بلک‌واتر استرالیا، عرضه زغال از معادن این کشور به بنادر را دچار اختلال کرد؛ اگرچه هنوز میزان خسارت و زمان ازسرگیری فعالیت در این خط ریلی اعلام نشده اما فعالان معدنی که از این خط ریلی برای جایه جایی محصول استفاده می‌کنند، انتظار دارند که بازگشت این خط ریلی به مسیر فعالیت حدود 3 تا 7  روز به طول بینجامد. به این ترتیب با توجه به محدودیت ایجاد شده در مسیر عرضه زغال، احتمال رشد بیشتر قیمت در کوتاه مدت وجود دارد.  

پلتس پریمیوم زغال استرالیا، تحویل بنادر چین را در روز 30 ژانویه بدون تغییر نرخ روزانه برابر 320 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. به گفته فعالان این بازار، فعلا متقاضیان چینی ترجیح می‌دهند تا زمان مشخص شدن چشم‌انداز این بازار از خرید خودداری کنند. بازگشت تدریجی کارگران چینی به معادن زغال این کشور پس از تعطیلات سال نو و مشخص شدن نرخ فروش زغال داخلی چین، تمایل برای واردات و چشم‌انداز قیمتی زغال متالورژیک وارداتی را مشخص می‌کند.  

قراضه 420 دلاری شد

قراضه وارداتی به ترکیه در روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری یعنی دوشنبه 30 ژانویه 420 دلاری شد. ارائه قیمت‌های بیشتر از سوی دارندگان این محصول و کاهش هزینه انرژی برای فولادسازان ترکیه از این رشد قیمتی حمایت کرد. به این تریتب پلتس بهای هر تن قراضه وارداتی معیار به ترکیه، تحویل این کشور را با ثبت رشد روزانه 50 سنتی برابر 420 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

انتظار می‌رود که بهای انرژی واحدهای صنعتی ترکیه از اول فوریه کاهش یابد، فولادسازان این کشور انتظار دارند که این کاهش هزینه، سود 15 تا 25 دلاری در تولید هر تن محصول را برای آن‌ها به ارمغان آورد. در عین حال کاهش هزینه انرژی فولادسازان ترکیه، از رشد بهای سایر نهاده‌های تولید از جمله قراضه حمایت می‌کند.

افزایش عوارض گمرک واردات فولاد تخت به ترکیه، از روز 28 ژانویه، خبر دیگری بود که با ایجاد امیدواری نسبت به بهبود تقاضا برای محصولات فولادی تخت در این کشور از رشد بهای نهاده‌های تولید حمایت کرد.