به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جاری شاخص کل بورس تهران در نهایت با رشد 16 هزار و 873 واحدی همراه شد. اما شاخص هم وزن اوضاع بهتری را به خود گرفت و بیش از 6 هزارو 400 واحدی مثبت شد. فولاد ، فملی بانک ملت ، کگل و بانک تجارت و بانک پاسارگارد بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص بورس تهران داشتند.

نقشه بازار امروز را می‌شد به دو دسته تقسیم کرد، دسته اول بانکی و خودرویی و دسته دوم باقی بازار و نمادها. در دسته اول بیشترین ارزش معاملات و استقبال خریداران وجود داشت و در دسته دوم بی‌رمقی و نبود خریدار در بازار.

خبرهای روز

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده است که این کشور امیدوار است طی یک سال آینده فعالیت هاب گازی در استانبول آغاز شود و گفته «هیچ هاب معاملاتی گازی در جنوب و جنوب شرق اروپا وجود ندارد. کشورهایی که ما در این زمینه با آنها ارتباط داریم از ایده ایجاد هاب گازی در استانبول استقبال کرده‌اند.»

کیوان وزیری مدیرعامل تام ایران‌خودرو هم به خبرنگاران اعلام کرده که 50 دستگاه تارای برقی را تا اوایل سال آینده تولید و زیرساخت آن نیز از سوی مپنا باید اجرایی شود. وزیری این مضوع رو هم اضافه کرده که برنامه تولید 100 هزار دستگاه خودرو برقی یک عزم ملی را طلب می‌کند و در واقع هدف نهایی از تولید خودرو برقی رسیدن به خودکفایی و ایجاد ارزش افزوده است.

در خصوص استقبال از نماد قندی‌ها هم باید گفت که معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از واگذاری تنظیم بازار قند و شکر به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر کشور خبر داده است.

محسن شیراوند معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفته که با توجه به سیاست‌های کلی دولت در جهت کاهش تصدی‌گری و با هدف ساماندهی امور اجرایی صنایع قند و شکر از جمله کنترل قیمت، توزیع و واردات این محصول، تفاهم‌نامه‌ای از سوی معاونت توسعه بازرگانی با انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران به امضا رسید.

اما خبرگزاری بازار سرمایه نیز در مورد افزایش نرخ سپرده‌های بانکی این طور نوشت که افزایش اخیر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی باعث می‌شود بانک‌ها از ناترازی که به واسطه رقابت بالا در نرخ سود سپرده و پایین بودن نرخ سود تسهیلات ایجاد شده بود فاصله گرفته و به سمت تعادل حرکت کنند. بدین ترتیب بانک‌ها از محل اعطای وام و تسهیلات سود کسب خواهند کرد و این تصمیم قطعا محرک خوبی برای کاهش زیان و افزایش سودآوری صنعت بانکی خواهد بود.

روند تکنیکالی شاخص بورس تهران

شاخص هم وزن در نزدیکی محدوده 480 هزار واحدی با حمایتی خوبی به مسیر صعودی برگشت تا افت‌های چند روز گذشته خود را جبران کرده باشد. اما همچنان امید برای حرکت در مسیر صعودی بلند مدت برای این شاخص در دل سهامداران کم رنگ است.

شاخص کل که با بانکی‌ها و گروه خودرویی رخ مثبت به خودش گرفته بود توانست کمی مسیر افت را تغییر دهد. در عین حال حمایت بازار از گروه قندی با خبر منتشر شده در این باره به بازار کمک کرد تا در در نهایت شاخص بورس تهران با رشد 16 هزار واحدی کار را تمام کند.

تکنیکالیست‌ها معتقد هستند که همچنان شاخص بورس تهران ممکن است تا محدوه 38 درصد فیبوناچی موج قبلی خود افت کند. اما خوشبین‌های بازار سرمایه با اشاره به الگوی شمعی ژاپنی ایجاد شده در انتهای این افت سنگین چند روز امید دارند شاخص قبل از رسیدن به این محدوه باز هم در مسیر صعودی قدم بردارد.

البته نباید فراموش کرد که شاخص کل بورس (صرفا ازمنظر تکنیکالی) در حالی رسیدن به هدف الگوی تکمیل شده  ab=cd  است که در گزارش‌های پیشین در خصوص آن صحبت کرده‌ایم.

کل

هم وزن