به گزارش اکوایران از نرخ سنگ‌اهن دریایی آسیا ظرف روزهای ابتدایی فوریه کاسته شد و به این ترتیب پلتس بهای هر تن از این محصول با عیار ۶۲ درصد تحویل بنادر شمالی چین را برای روز دوشنبه ششم فوریه با ثبت کاهش ۲.۲ دلاری برابر ۱۲۴ دلار و ۵ سنت ارزیابی کرد.

عدم رشد تقاضا برای محصولات فولادی پایین‌دستی در چین مطابق انتظار فعالان بازار پس از اتمام تعطیلات سال نوی چینی، عامل اصلی این عقبگرد قیمتی بود. در عین حال برخی منابع نیز به کاهش بهای سنگ‌آهن در پی تقویت دلار نسبت به یوآن اشاره داشتند. البته برخی منابع از افزایش حجم معامله سنگ‌آهن دریایی علی‌رغم کاهش قیمت خبر دادند.

ظرف روزهای پیش‌رو کارگران چینی از تعطیلات سال نو به محل کار خود بازمی‌گردند و وضعیت فعالیت‌های تولیدی به روال طبیعی باز می‌گردد، در این شرایط اگر تقاضا برای محصولات فولادی نهایی همچنان پایین بماند، باید منتظر افت بیشتر بهای سنگ آهن باشیم.

اختلال در عرضه زغال را گران کرد

زغال‌سنگ استرالیا برای مشتریان آسیایی گران شد، افزایش نگرانی درخصوص عرضه و احتمال افزایش تقاضا از سوی خریداران چینی عامل این رشد قیمتی بود. به این ترتیب پلتس بهای زغال متالورژیک فوب استرالیا را برای روز دوشنبه ششم فوریه با ثبت رشدی ۱۰ دلاری برابر ۳۶۰ دلار و ۲۵ سنت ارزیابی کرد.

اداره هواشناسی استرالیا پیش‌بینی کرد؛ یک طوفان استوایی نزدیک سواحل کوئیزلند شود، انتشار این خبر با ایجاد واهمه از اختلال در عرضه زغال زمینه رشد بهای این محصول را فراهم کرد.

درحالی که احتمال بروز اختلال در عرضه از رشد قیمت زغال حمایت کرد، بخشی از متقاضیان هندی ترجیح دادند از حجم خرید خود بکاهند؛ چرا که افزایش هزینه مواد ورودی، فولادسازان هندی را با کاهش حاشیه سود مواجه کرده و در این شرایط آن‌ها ترجیح می‌دهند با حداقل توان به تولید بپردازند.

درحالی که بر نرخ زغال فوب استرالیا افزوده شد؛ پلتس پریمیوم این محصول تحویل چین را برای روز دوشنبه ششم فوریه بدون تغییر نرخ برابر ۳۲۹ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

اگرچه احتمال بروز اختلال در عرضه سیگنالی افزایشی برای این بازار به همراه داشت، اما بخش قابل توجهی از متقاضیان ترجیح دادند فعلا از خرید دست کشیده تا وضعیت عرضه روشن شود، در عین حال عدم رشد تقاضا برای محصولات فولادی پایین‌دستی در چین مانعی در مقابل افزایش بهای زغال است.

بازار قراضه در ترکیه تعطیل شد

به گزارش پلتس تجارت قراضه وارداتی به ترکیه در پی وقوع زمین‌لرزه در این کشور متوقف شد؛ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر بخش‌هایی از مرکز و جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه را لرزاند. استان‌های اسکندرون و عثمانیه به عنوان دو قطب بزرگ فولادسازی ترکیه در کانون این زمین‌لرزه‌ها واقع شده‌اند.

در شرایط کنونی مردم در این مناطق به دنبال نجات از زیرآوار هستند و بنابراین فعلا فولادسازی در این مناطق تعطیل خواهد بود. منابع پلتس فعلا خبری از خسارات وارده به واحدهای فولادی واقع در این مناطق ندارند، فروشندگان اروپایی قراضه نیز احتمال می‌دهند برای یک هفته خبری از فروش قراضه در بازار ترکیه نباشد. به این ترتیب پلتس بهای هر تن قراضه وارداتی به ترکیه را بدون تغییر نرخ برابر ۴۲۷ دلار و ۵۰ سنت ارزیابی کرد.

اما در این شرایط بر نرخ میلگرد صادراتی ترکیه در معاملات آتی افزوده شد، احتمال کاهش عرضه این محصول در پی وقوع این زمین لرزه عامل رشد بهای فولاد صادراتی ترکیه بود.